Hoe snel groeit een eik ?

Ik vind wel allerlei info over eiken via google en wikipedia, maar niet over hoe lang het duurt voor je een behoorlijke boom hebt.
Ik heb van de week een beginnend eikenboompje van 10 cm hoog en 4 blaadjes (met de eikel er nog aan) verplant naar een leuke plek in mijn tuin, maar ik vraag me af hoe lang het allemaal gaat duren.
Ik zie vooralsnog geen tekenen dat het snel de hoogte in wil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
51.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik antwoord niet, omdat er al een paar goeie antwoorden zijn gegeven... Ik heb, toen mijn jongste een half jaar was (5,5 jaar geleden) ook een eikenboom gepoot. Hij was nog geen 30 cm groot, en had maar 4 blaadjes.. In de afgelopen jaren is hij uitgegroeid tot een bescheiden boompje van 2 meter, misschien iets langer. Hij heft inmiddels 10 zijtakken vergaart, en heeft al de vorm van een mooie boom inmiddels, maar in de jaren heb ik er ook een hoop zijtakken afgeknipt die uit de stam groeiden, zodat het nu een mooie boom is. Al is ie wel wat scheef gegroeid, maar dat vind ik juist wel zijn charmes hebben. Me kids hebben mijn boom zelfs een naam gegeven, maar dat is weer een ander verhaal... Als het goed mooi en warm weer is en er valt genoeg regen voor de boom, groeit hij snel, en als het wat minder, weer langzaam. Aangezien mijn boom er 5 jaar over deed om 2 meter hoog te worden, kun je je wel voorstellen hoe lang het zal duren eer de boom klaar is met groeien.... Over 5 jaar is de boom weer 2 meter hoger geworden, dus reken maar uit hoe langzaam dat gaat .... En dan ook nog de stam die dikker groeit....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verhaal.
Ik heb er ook een.
In het Rana park heb ik 14 jaar geleden krulwilgen geplant, toen na drie jaar, tegen de stam aan een eikje opkwam.
De natuur had beslist dat er geen krulwilg , maar een eik moest groeien op die plaats.
Enkele jaren later, begon er een klimop tegen de krulwilg te groeien en binnen enkele jaren was dat een hele bos.
'Tussen dat alles in, stond ook nog steeds dat eikenboompje, helemaal in de verdrukking en veel te donker.
Maar de natuur wilde perzee daar een eik hebben.
Nu begon de eik, om te kunnen overleven, met een rot gang naar boven te groeien, met 1 m. per jaar!
Tussen de krulwilg en de klimop door naar boven.
De krulwilg was inmiddels 3 m. hoog en daarboven op een grote bos klimop, totaal 4 m hoog.
Nu 11 jaar later is de eik ver boven de krulwilg uit en 6 m hoog, is een kruin aan het vormen, die alle licht voor de krulwilg weg haalt, daar kan de klimop goed tegen, maar de krulwilg niet, die is nu dood en tegen de dode stam aan, tussen al de klimop bladeren staat nu een prachtige eikenboom, volop in het licht, de dode krulwilg, zal wel een keer omwaaien, met de klimop achter hem aan en dan staat de eikenboom nog ruimer.
Zo heeft de natuur bepaald, dat er geen wilg maar een eik moest groeien.

Het beste antwoord

Veel is afhankelijk van de grondsoort en standplaats.
Voordat de eik een meter is, gaan er wel 5 jaar overheen.
Bij slechte grond, wat langer, bij zeer goede grond mogelijk 1 jaar eerder.
Eenmaal een meter hoog, groeit een eik 40 a 50 cm. per jaar. ( soms meer)
Dus hij doet er voor de volgende meter 2 a 3 jaar over.
Dit gaat zo door tot een meter of 6 a 7 , hierna gaat de groei in de hoogte, veel minder snel.
En wordt er een begin gemaakt aan de brede kruin.
De eik groeit per seisoen 2 keer.
De eerste groei is nu totaan de langste dag( 21 juni)
Deze groei is de hoofdgroei. ( de belangrijkste)
Dan komt er nog een nagroei aan het einde van de zomer, die veel minder is.
Wil je er eikenhouten tuinmeubels van je eikje maken, moet je voorlopig maar niet verhuizen en heel oud worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt niet helemaal, eddijst, eikebomen groeien idd heel langzaam, de mijne was snel trouwens: vijf jaar om 2 meter te worden en om op een boom te lijken... maar dat al ook wel te maken hebben gehad met het weer enzo....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 30 cm. eikje is al twee jaar oud+ de 5 jaar= nu 7 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de grond in mijn tuin wel goed is voor bomen. Het is vlakbij de hoge veluwe, dus het is denk ik wel bosgrond.
Heb nu 4 soorten. Een Berk, die razendsnel groeit, een Wilg die gewoon doorgroeit als je em omzaagt, een Kastanje en dat eikje .

Andere antwoorden (3)

Hangt af van het milieu en zijn genen. Bij de een gaat het sneller als bij de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt flitsend!

Op het landgoed van Kasteel Verwolde staat een van de bekendste bomen van Nederland. Diverse bordjes wijzen in zijn richting en hij krijgt op mooie dagen heel wat bezoekers rond zijn stam. Er is zelfs een speciaal Dikke Boom-pad voor hem aangelegd, geschikt voor rolstoelen. Het is dan ook Nederlands dikste eik, de 'Dikke Boom', een echte zware jongen met een hoogte en een kroonbreedte van 25 meter en een stamomvang van ongeveer 770 cm.

In 1767 heeft een molenaar al ƒ275,- voor de boom geboden om er twee molenassen uit te maken. Gelukkig was de Baron toen wijzer, maar op een dergelijke manier zijn vele concurrenten van deze eik vroegtijdig aan hun eind gekomen. De stam had toen een omtrek van 460 cm. Dit biedt vergelijkingsmateriaal: dichtbij, aan hetzelfde Dikke Boom-pad, staat een in 1791 ter gelegenheid van de geboorte van een nieuwe baron geplante eik, 'Oom Frits' geheten. Deze heeft na 216 jaar, in september 2007, een omtrek van 498 cm. Bij het planten zal hij 5 tot 10 jaar oud geweest zijn, in totaal nu dus 221 tot 226 jaar. Hieruit valt te leren dat de Dikke Boom, die een vergelijkbare groeiplaats en vorm heeft, in 1767 ongeveer 190 - 200 jaar zal zijn geweest, dus rond 1567-'77 geplant kan zijn: de eik is dan 430 tot 440 jaar oud!

Kortom: 216 jaar had 'Oom Frits' nodig om een jatser van bijna vijf meter in stam-omtrek te worden. Gemiddeld 2,3 centimeter per jaar....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemiddeld zo'n 60 cm per jaar. Het duurt 10-1 jaar voor je een mooie boom hebt:

Toegevoegd na 16 seconden:
10-15 jaar!