moet ik uitgebloeide zonnebloemen afknippen?

Ik heb minizonnebloemen op mijn balcon. Nu zijn enkele bloemen uitgebloeit! Moet ik ze nu afknippen? Eigenlijk wil ik de zaadjes bewaren om ze het volgend jaar weer te planten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
64.2K

Het beste antwoord

Een plant wil maar een ding, zich vermenigvuldigen.
Doe je niets, dan zal de plant uiteindelijk zaad gaan geven en daarna afsterven.
Dan weet je zeker dat het zaad rijp is.

Ga je eerder de uitgebloeide bloem er af knippen, dan loop je de kans dat het zaad nog niet volgroeid was en niet zal kiemen.

Wil je meer bloemen aan je plant, dan is het belangrijk de uitgebloeide bloemen er af te knippen, dan komen de knoppen ook uit.
Maar daar zit nog geen rijp zaad in.

Dus zal je moeten wachten met afknippen totdat het zaad rijp genoeg is, maar mogelijk krijg je dan minder bloemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank, maar wat een dilemma; kies ik voor meer bloemen of voor de zaden voor de volgende zomer :-)

Andere antwoorden (1)

* Van een paar mooie zonnebloemen snij ik na de bloei de grootste bloem
eraf. Die laat ik drogen en oogst als het ware na een tijdje de
zonnebloempitten. Ik doe ze in een envelopje en schrijf op het envelopje de
eigenschappen van de zonnebloem (hoogte en kleur). De zaden strooi ik in april
uit op de plekken waar ik ze wil hebben. Even harken en wat water geven en ze
groeien vanzelf. Ik geef de eerste twee weken bij droogte soms wat water.
* Als de overige zonnebloemen zijn uitgebloeid, snij ik af. De wortels trek
ik uit de grond en doe ik in de groene bak. De zonnebloemen leg ik met de kop
naar beneden en laat ik daar liggen tot het voorjaar. Voordat ik ze weghaal
(in maart) schud ik nog even aan de bloem. Ik kijk daar verder niet naar om.
Eind maart maak ik dat stuk tuin klaar voor de zomer: schoffelen, harken,
onkruid wieden. Eind april komen de eerste zonnebloemen uit de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dank u voor uw antwoord....
Maar wat doe ik met een verpietterde bloem (ik denk door de regen) kan ik die nu al afknippen en te drogen hangen, voor de zaden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor die kan je al afknippen en in de droge hangen.