Mag je in je eigen tuin elke boom plaatsen die je wil?

Als je een eigen huis hebt mag je dan een jong boompje planten die later enorm groot wordt? Een eik bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Indien een boom hoger dan 2 m. is, moet deze 2 m. vanaf de erfscheiding staan, bedenk wel, dat een boom een dikke stam kan krijgen en dan dus te dicht op de scheiding staat!
Ook is het een kwestie van zonlicht, indien de boom zoveel zonlicht weghaalt dat de tuin van de buren of hun huis schade ondervindt, dan zal je een rechtzaak in deze met je buren waarschijnlijk verliezen en moet je alsnog de boom om kappen.
Dus beter niet planten dan later kappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag, zolang hij maar 2m (of meer) van de erfgrens weg staat. Over overhangende takken zijn allerlei wettelijke regelingen wat betreft snoeien. Wees je je alleen wél bewust van het feit, dat het erg veel licht uit huis haalt, en alle voedsel uit de tuin, waar dus nauwelijks meer iets zal groeien, naar mate de boom groter wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, op voorwaarde dat de boom op minimaal 2 meter afstand van de erfafscheiding geplant wordt.

Maar of het ook verstandig is, is een tweede.
Zeker als je tuin niet al te groot is en je buren vlakbij wonen.
Bomen die overlast bezorgen aan buren door bv verhindering zonlicht, wortelopdruk, overhangende takken etc, zijn vaak een bron van ergernis en burenruzies.

En als een buur het goed speelt sta jij over een jaar of 5 die zelfde boom weer uit te graven...