communiseren bomen met elkaar?

of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moeten jullie je eens verdiepen in het onderwerp in plaats van met kortzichtige reacties te gaan gooien omdat jullie je het niet voor kunnen stellen.
Natuurlijk communiceren planten niet onderling op de manier waarop wij dat doen, maar biologen zien dat er wel degelijk communicatie tussen planten bestaat, maar die bestaat uit het afscheiden van geuren en afscheiden van andere stoffen via de wortels, en dat is nou eenmaal niet iets dat je opmerkt als je naar een plant kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had me er nog nooit in verdiept, en nu interessante dingen geleerd door eens ernaar te gaan zoeken. Goeievraag dus +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde gisteren nog een eik zeggen tegen een beuk:"is het goed dat ik jou ...blaadjes eens bekijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat de flora wereld niet op die manier communiseerd daar was ik zelf ook al wel achter gekomen. Ik zit zelf sinds kort in de argrarische sector en werk dus dag in dag uit met planten, boompjes en bloemen en ik vraag het dus niet voor de flauwekul. ik merk dat sommige soorten elkaar in stand houden, ik merk dat op sommige delen van het veld de bloei en groei beter iswanneer er bepaalde groepjes juist wel of juist niet gecombineerd staan, en ik merk dat er verschil tussen mannelijke en vrouwelijke planten en bloemen zijn. en ik vroeg me af of dat dat valt onder communicatie tussen de flora onderling of niet. vandaar mijn vraag.

Het beste antwoord

Deze vraag is al eerder gesteld lees maar eens:

http://www.goeievraag.nl/vraag/bomen-bos-onderling-contact.29510
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er is wel een bepaalde vorm van communicatie tussen planten onderling. Dat is natuurlijk heel anders dan hoe wij communiceren, maar biologen herkennen wel een bepaalde vorm van communicatie.
Zie mijn bron voor een stukje van de Radbouw Universiteit Nijmegen.

Ik weet overigens niet of dat voor alle planten geldt, dus of dat ook voor bomen zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Ik heb hier zelf onderzoek aan gedaan en geen enkele vorm van communicatie kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want ik woon aan een bosrand en het is hier bijna altijd doodstil. Als de bomen zouden praten dan is mijn rust gauw weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit gehoord van non-verbale communicatie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Non verbaal geldt niet voor bomen, het is gebaren of gezichtsuitdrukkingen en die zie ik toch echt niet bij bomen
Tekens zonder woorden enz. http://nl.wikipedia.org/wiki/Non-verbale_communicatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, non-verbaal betekent gewoon zonder gebruik van taal. Bij mensen is het inderdaad gebaren of gezichtsuitdrukkingen, omdat wij duidelijk op die manier communiceren; maar non-verbaal is groter dan dat, het is alles dat niet via taal is. Bij bomen is dat via geur en andere stoffen die ze afgeven. Maar je weet blijkbaar dus wel dat er wel degelijk communicatie bestaat als er stilte is, dus dan weet je in ieder geval ook wel dat je antwoord dus niet klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar ik geloof daar echt niet in, voor dit soort gedoe moet je bij Prinses Irene zijn en niet bij mij.
Daar ben ik te nuchter vorr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorr=voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen kwestie van geloven, het is een kwestie van kijken wat deskundigen, die daadwerkelijk onderzoek ernaar gedaan hebben, ervan zeggen.
Natuurlijk praten bomen niet met elkaar, dat zou wat zijn als je in een bos loopt.
Maar er is meer communicatie dan praten.
Ze houden met elkaar rekening met de beschikbare ruimte te verdelen.
Sommige planten verdragen elkaar niet en groeien beide de andere kant heen, andere zoeken elkaar juist op en groeien met elkaar beter dan alleen.
Er moet dus iets zijn dat ze aan elkaar doorgeven (communicatie)
Wortels van bomen groeien een andere richting heen als ze elkaar naderen.
In geval van een aantasting van de boom b.v. rupsen, dan kunnen ze elkaar een chemisch signaaltje geven om een chemische stof aan te maken als afweer tegen de rupsen.
Uit onderzoek is gebleken dat zelfs bomen op een naburig eiland, deze chemische signalen oppikken en zich gaan wapenen tegen deze rupsen.
Één enkele plant op een groot stuk kale grond, groeit slechter dan meerdere planten bij elkaar, er bestaat dus zeker wel een of meerdere van dit soort chemische communicatie's.
Ze praten niet met elkaar, maar houden elkaar wel op de hoogte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk dat jij het antwoord geeft dat ik wilde geven, scheelt mij weer typen wilde er alleen aan toevoegen dat ik gelezen heb dat ze communiceren via geurstoffen (feromonen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja pokemon er is natuurlijk nog veel meer, in de natuur is alles met elkaar verbonden, ook de planten, alles is energie en onderdeel van energie, maar ik heb mijn antwoord neutraal gehouden.
bedankt voor je fijne reactie.
planten en bomen dus ook " communiceren" om met elkaar op phytohormonaal niveau en door gebruik te maken van de verschillende golflengtes licht in het zonlicht kunnen ze bepalen hoeveel plaats er is in de omgeving ,zo werkt het verrood licht(700 tot800 nanometer) vooral op de plantvorm en hieraan herkent de plant het begin en ende van de dag en of er andere planten in de directe omgeving staan door dit licht word "gemeten "door een phytohormoon dat fytochtroom heet en zorgt ervoor dat de plant langer word of naar het licht toegroeit of meer zijtakken maakt ,licht uit het blauwe spectrum (315 tot 380 nanometer )word door cryptochroom "gemeten "en zorgt ervoor dat planten korter blijven, de stomata openen en sluiten het strekken en de vertakking en bloei van de planten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen in het laatste deel van het boek: In de ban van de ring, De terugkeer van de koning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Wel bevruchten ze elkaar. Bijvoorbeeld een notenboom is of mannelijk of vrouwelijk. Als je een vrouwelijke boom hebt moet er in een straal van ca. 5 km een mannelijk exemplaar zijn. Als die er niet is krijgt je vrouwelijke boom geen vrucht.