Een nog niet eerder gegeven tip: bedek alle kale grond tussen de planten met een laag gemalen boomschors (geen houtsnippers) van 6 tot 8 cm dik. Een groot deel van het zevenblad komt hier niet doorheen. Wat er wel doorheen komt eerst flink laten door groeien ,hierdoor verzwakt het ondergrondse wortelsysteem. dan ,de nu groter planten er uit trekken , deze breken van de wortels af. hierna moet de plant weer opnieuw gaan groeien wat moeizaam gaat in het boomschors. Het zevenblad gaat na een paar jaar in het schors groeien waar we het dan zo uit kunnen trekken! Boomschors op de grond bevorderd het ecosysteem van de grond en gaat veel onkruidgroei tegen. Bij voldoende onderhoud is het zevenblad nu goed beheersbaar, maar nooit helemaal weg. Een dikke laag schors gaat 4 a6 jaar mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De ecologische bestrijding van onkruiden is meestal niet de eenvoudigste. Maar als je je tuin en de natuur een warm hart toedraagt, heb je dat er graag voor over. Zevenblad bestrijding op een ecologische manier is een uitputtingsslag leveren met de onkruidplanten.
Tussen andere planten

Het komt er op neer het zevenblad handmatig te verwijderen. En dit steeds maar te herhalen. Geen enkele plant is bestand tegen een voortdurende uitputtingsslag. Ook niet het zevenblad. Met de riek het gewas uit de grond tillen en vervolgens zo goed en zo kwaad als het gaat met de hand alle wortelstokken los woelen en verwijderen. Als de plant in bloei komt zal de uitbreidingsdrang wat afnemen, wacht af tot de bloei over is, de plant is nu behoorlijk verzwakt. Begin voor de zaadvorming weer met uittrekken.

Blijf vooral doorzetten aan het einde van het seizoen, op eengegeven moment zal het zevenblad zich niet meer verder uitbreiden en langzaam afsterven. Hierbij slaat het reserve voedsel op in de wortels. Vaak wordt er nu gestopt met uittrekken, immers de plant gaat toch al dood. Echter dit is het moment om het zevenblad van de bladeren en dus de energie bron te beroven, de plant gaat verzwakt de winter en de komende zomer in.
Bestrijding met andere planten.

En alternatief is planten, bodembedekkers, te gebruiken die de strijd met zevenblad aankunnen. Zoals Maagdenpalm: Vinca Hirsuta en Vinca Major zijn twee soorten die een goed sluitende laag vormen. Andere soorten die de strijd met zevenblad aankunnen zijn struisvaren (Matteuccia struthoteris), en de hoge salomonszegel (Polygonatum x Hybridum. Ook de vrouwenmantel (Alchemilla mollis) is tegen zevenblad opgewassen, alleen is dan de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal.

of kies voor de culinaire versie

GEGRATINEERD ZEVENBLAD

Ingrediënten

* 'n slamandje vol zevenblad,
* 1 eetlepel boter of olie,
* 1 gehakte ui
* 1 dl groentenbouillon
* zwarte peper, nootmuskaat
* 150 g champignons (of oesterzwammen)
* 1 eetlepel tarwemeel
* 1 dl room,
* wat geitenkaas (bij voorkeur plakjes van een harde geitenkaas, kan ook worden

vervangen door een geraspte pittige kaas)

Het zevenblad wassen en goed laten uitlekken. De boter/olie verhitten, de ui lichtjes fruiten en het zevenblad en de paddestoelen meestoven. De bouillon toevoegen en de groenten nog een tiental minuten laten sudderen. De bouillon afgieten (bewaren), de groenten even laten uitdampen en in een ingevette ovenschotel doen. De bouillon opnieuw verhitten, het tarwemeel oplossen in een beetje water en samen met de room aan de bouillon toevoegen, kort doorkoken en over de groenten gieten. Bedek met plakjes geitenkaas. Bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde over van 200?C, daarna nog 5 minuten onder de grill...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
- Zevenblad (Aegopodium podagraria)
hanenpoot is een heel lastig onkruid. Als je er eenmaal mee bent opgezadeld is het moeilijk er weer vanaf te komen. Via worteluitlopers zwermt de plant in een hoog tempo over grote oppervlakten uit. Zijn ze uitgegroeid, dan verstikken de bladeren en het ondergrondse wortelgestel al het andere leven. Ze bloeien met witte bloemen. Het jonge blad is voor sommige mensen een lekkernij en wordt als spinazie bereid. Telkens opnieuw rooien van de wortels is de enige manier om er vanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zvenblad kun je op een aantal manieren bestrijden. Bijvoorbeeld handmatig, met vergif, door je tuin onder water te zetten enz.

Voor deze en andere "oplossingen" zie link (even doorscrollen naar Zevenblad).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het beste kan je naar een tuincentrum gaan en daar het middel Clear-up 360 N halen. Dat werkt goed !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hovenier wist mij te vertellen dat je dit inderdaad tot de wortel toe moet uittrekken. Er is wel een gif voor maar die verpest ook de rest van je tuinplanten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beste oplossing is : verhuizen.

Zevenblad zal je nooit echt 100% kunnen verdelgen.
Alles wat je doet is feitelijk beperken en indammen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is al twee maal eerder gesteld op goeievraag. Typ bij "zoek" zevenblad in en lees de antwoorden na.