- Voor bomen geldt in het algemeen dat zij het beste gesnoeid kunnen worden tijdens het groeiseizoen. Dan kunnen ze actief de wond dichten en eventueel binnendringende schimmelsporen en ziektekiemen
bestrijden. Voor notenbomen geldt dit echter niet!! Zij hebben veel sap en zullen erg 'bloeden' als je ze tijdens het groeiseizoen snoeit. Snoei je boom daarom wat later, bv. in oktober of november. Andere bomen die erg kunnen bloeden zijn esdoorn, berk en acacia.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
beste periode is augustus-september niet later want anders gaat de boom teveel bloeden en gaat hij met de vorst teveel schade oplopen
fremar
13 jaar geleden
Wij hadden vroeger een enorm grote notenboom.
Deze werd nooit gesnoeid.
Alleen geknuppeld om de noten eraf te krijgen.
De boom is nu zeker bijna 100 jaar oud,en doet het nog steeds goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Notenbomen staan erom bekend dat ze erg kunnen bloeden. Daarom is het belangrijk om een goed snoeibeleid voor je boom te hanteren, dat betekent dat je werkt met een soort toekomstbeeld, waarbij je takken die later problemen zullen gaan geven weghaalt voordat ze te dik zijn. De beste tijd om bomen die sterk bloeden te snoeien is als de boom al helemaal in het blad staat, bv. de maand augustus.

Maar goed, de tak is nu gesnoeid en kennelijk was de sapstroom al op gang. In principe zal het bloeden vanzelf stoppen als de boom in blad komt. Ik zou er in ieder geval geen oneigenlijke zaken als autolak op spuiten. Als je de wond toch graag wilt behandelen is er een middel in de handel dat Sapstop heet. Als je op die term googled vind je diverse verkoopadressen hiervoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een notenboom gedijt het beste als hij niet wordt gesnoeid!