Welke plantensoort is dit? (zie foto)

Deze plant groeit sinds een weekje in mijn tuin. Ik wil het graag laten staan omdat ik benieuwd ben wat het wordt, maar heeft iemand alvast een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De brede wespenorchis (Epipactis helleborine), zoals ie heet, neemt toe omdat mensen veel met grond rommelen: denk aan rotondes die gemaakt worden met zandgrond of steenslag.
Verstoorde grond, weinig concurrentie, in steden staat al overal brede wespenorchis en dat zaad in de vorm van sporen waait makkelijk overal heen: bingo, op nieuwe plekken schieten de wespenorchissen de grond uit. Zij het dat het een paar jaar duurt tussen het landen van het zaad en het ontwikkelen van de plant.
Wespen voor de bevruchting zijn ook alom aanwezig (al komen bijen er ook op af), dus vandaar dat juist deze orchis het prima doet. Vaak is de ondergroei van het soort plekken (zoals die rotondes) van klimop, makkelijk in het onderhoud en een geweldige voedselplant voor wespen.
De nectar van de wespenorchis zou snel gisten, dus misschien is het meer een soort 'fly in' bar dan een plek om nectar te halen voor de insecten ;-)
Zolang de grond niet bemest wordt, blijft de orchidee het waarschijnlijk prima doen, en kan zich zelfs uitbreiden via wortelstokken.
Hij is beschermd, dus eigenlijk moet je ervan afblijven. Ook is de plant afhankelijk van een schimmel in de grond, via symbiose, dus mocht je denken: leuk, maar niet daar, ik verplant 'm, neem dan in elk geval een flinke kluit grond mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze in je eigen tuin staan, en je wilt ze verplaatsen, maar wettelijk gezien mag dat niet, of in je eigen tuin soms wel?
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel mag het niet, maar ja, de gemeente hier schoffelt - ondanks bordjes! - gewoon de boomspiegels met brede wespenorchis hier in de buurt. Gelukkig blijft de wortelstok intact en komen ze dan wel weer opnieuw op, maar ja... Pure onkunde :-(

Andere antwoorden (4)

Dat is een dracena.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het zeker niet.
het begint te lijken op een lelie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is waarschijnlijk de brede wespenorchis - Epipactis helleborine.
Er zijn meerdere soorten die er sterk op lijken, dat kun je zonder de bloem niet bepalen, maar ik durf wel op deze te gokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compliment, helemaal waar!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! En nee, het stuifmeel van deze plant is niet de oorzaak voor de hooikoorts.....Haha 1 April :P Een beetje plantenkenner moet de orchideeën familie toch kunnen onderscheiden. Volgens mij is dat de familie waar iedereen mee begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vermoedde ik dus ook, maar ja, eerst nog even afwachten...
Vroeger heel zeldzaam, tegenwoordig zeer algemeen geworden!!
Mogelijk door het jarenlang doodspuiten van het onkruid, is de grondstructuur sterk verslechterd, onkruid groeit er bijna niet meer, de grond is arm en kaal en dan opeens staan ze er,de breedbladige muggenorchis.
Door hun niet zo opvallende bloemen, vallen ze bijna niet op en de meeste mensen zien er geen orchideeën in.
De kleur is vaak vleeskleurig, soms bleekroze.
Er bestaan een paar ondersoorten, die allen iets ander zijn.
Op de foto een bloeiende breedbladige wespenorchis.

Toegevoegd na 9 minuten:
De orchideeën op de onderste foto vond ik in de hondenkennel, waar de honden de hele dag overheen liepen, de grond was droog, keihard en onder een boom.
Deze soort lijkt een voorkeur te hebben voor harde, kale grond.