hoe komt het dat mijn radijsjes steeds mislukken?

hallo iedereen,
Sinds vorig jaar probeer ik radijsjes te zaaien maar...
ze groeien steeds te snel en vormen geen stevige stengel. Als ik ze water geef vallen ze slap en bij het oogsten zijn er nauwelijks radijzen te vinden.
hoe komt het? te weinig water? slechte grondsoort?
ps: ik ben nog maar 16jaar en weet nog niet zo heel veel van zaaien, oogsten,... dus tips bij het kweken van radijzen mogen ook altijd.
(in de tuin werken is voor mij een echte hobby)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Staan ze wel licht genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja hoor, vanaf dat de zon op komt tot ongeveer 5u. Is dat niet genoeg?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ze staan buiten? Niet in de vensterbank of zo?
Je houdt ze gelijkmatig vochtig? Leuk trouwens dat je graag tuiniert!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ze inderdaad buiten gezaaid en geef ze genoeg water.
Dus ik denk niet echt dat het daardoor zal komen maar kan het dat ik ze niet diep genoeg heb gezaaid?
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat lijkt me niet.
Is het wel zaad van goede kwaliteit?
Probeer maar een beetje mee te denken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zaai ook al radijsjes vanaf mijn 16 jaar! Maar de laatste jaren heb ik ook slecht resultaat. Ik ben benieuwd naar een oplossing.

Het beste antwoord

Radijsjes zijn best wel lastig om goed te kweken.
Iedere groeistoornis door b.v. droogte, zorgt er voor dat ze doorschieten.
Ook mag de grond niet te veel voeding bevatten, dan krijg je alleen maar blad en geen knolletjes.
Radijs heeft een hekel aan mooi droog zomerweer, dan schieten ze ook door.
Na het zaaien, moeten de radijsjes snel opkomen en doorgroeien, het blad moet laag blijven net boven de grond en al spoedig knolletjes gaan vormen.
Zie je dat, dan kan je binnen een week de eerste radijsjes oogsten.
Dan zit er nog geen enkele stengel in.
Als er stengels in komen ben je te laat met oogsten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, hierdoor sta ik al heel wat verder.
Ik denk dat ik de rede nu wel al ken hoe het komt..
Heel erg bedankt!