Hoe kan ik een voortuin onderhoudsvriendelijker laten maken? Er zit nu gras in, maar grasmaaien lukt me niet zo goed meer, maar ik wil niet verhuizen.

Voor een klein budget. Het is een middelgrote tuin op het noorden.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen onzettend bedankt voor jullie tips! Die ga ik in praktijk brengen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
asfalteren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha grappig dat hebben de buren al gedaan, super lelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze nu maar een mooie auto hebben om erin te zetten...;)

Het beste antwoord

Na het verwijderen van het gazon ( afplaggen) op die plaats wat leuke niet te hoge heesters in planten en daarna alle kale grond afdekken met een laag gemalen boomschors.
Hierdoor is er 98 % minder onkruidgroei, nooit meer grasmaaien, nooit meer spitten, schoffelen, watergeven enz.
Hierdoor 1 x per maand 1 uurtje werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord, waar kan ik gemalen boomschors kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is makkelijk en moeilijk.
boomschors is te koop op een tuincentrum, als franse boomschors en gewone boomschors, je moet gewoon hebben.
Maarrrrrrr je hebt nog al veel nodig 70 tot 100 l. per m2
Afhankelijk van je soort beplanting.
Dus heb je b.v een tuin van 80 m2 dan heb je 6 tot 8 m3 nodig.
In zakken is dat heel veel zakken.
Maar een enkel tuincentrum zal dat los verkopen, dus niet in zakken.
Wij ( zeeland) verkopen het al jaren los. ( per m3. )
Maar je zal wel niet erg in de buurt wonen.
Gemalen boomschors gaat 6 a 7 jaar mee, vaak zie je houtsnippers ( versnipperde takken) dat gaat maar 1 jaar mee!!
Er is wel per container aan te komen 35 a 40 m3.
Maar dat is meestal weer te veel .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is mooi Ed eigen tuin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een deel van het Rana natuurpark, dat in 1998 is aangelegd, het voorste deel van 1000 m2 is een voorbeeldtuin met gemalen boomschors op de grond, foto twee is een wild gedeelte tegen een 'strandje' aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu heb ik even nagevraagd bij een tuincentrum in de buurt dat ze zakken met boomschors gewone boomschors à 50 Liter en Franse boomschors à 40 Liter verkopen. Hoe weet ik nou hoeveel er nodig is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewone boomschors is het goedkoopste en het beste.
Tussen de vaste planten 6 cm. dik en tussen de heesters/ bomen 10 cm. dik!
Dat is per m2 dus 60 of 100 l.
Bij een voortuin van 6x 5 m = 30 m2.
Dus 30 x 60 of 30 x 100.
Grof weg tussen de 2 a 3 m3.
Daarom begon ik ook al over los gekocht, dus niet in zakken.

Andere antwoorden (5)

Je zou het het gras kunnen verwijderen en dan worteldoek te leggen over de grond. Daarover heen breng je een bepaalde grindsoort aan die je zelf mooi vindt. Het is simpel en vaak nog mooi ook. Op dat grind zou je weer iets van bloembakken of potten kunnen zetten met een plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook met mooie sierbestrating een terras kunnen aanlegen. Met wat borders erin eventueel met een plantje.

Sierbestrating hoeft helemaal niet duur te zijn als je kijkt op sites als marktplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bestrating zelf is dan niet duur, maar ik zie de vraagsteller nog niet zelf tegelen als die al moeite heeft met grasmaaien. en laten doen is wel prijzig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is altijd wel iemand.die wil helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo, Niels1411?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoop ik.
Mooie vaste planten er in zetten. Kijk eens in de buurt of er iemand is die z'n tuin verandert in een zerkenperkje (schijnt nog steeds in de mode te zijn) en waar je de plantjes van over kunt nemen. Een paar keer per jaar snoeien en in het najaar de bladresten verwijderen --> klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom huur je niet een buurjongen in? Of vraag je de buurman?
Ik kan niet in je financiën kijken, maar voor een klein bedragje of een ruildienst (of gewoon nabuurschap) wil iemand je vast wel helpen. Je kunt een kaartje ophangen in de supermarkt of in een winkel van Welkoop/Boerenbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gras moet je er eerst uithalen,daarna kan je beginnen met planten.zou zelf voor siergras gaan en ooievaarsbek en loodkruid na een jaar heb je er geen omkijken meer na bodembedekkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dit ga ik gebruiken voor mijn voortuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet de plantjes niet te ver uit elkaar zodat het snel dicht groeit.En wees er niet te zuinig mee vaak staat erbij hoeveel je er moet neerzetten per m.Lavendel is ook mooi om neer te zetten en je hebt dan steeds wat in bloei staan.Zou om het siergras de plantjes neerzetten,dus eerst siergras planten en daarom heen bouwen met andere plantjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siergras heeft geen pollen in de zomer?
Lavendel ruikt zo lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste hebben wel pluimen en bloeien en sommige soorten worden ook erg groot.Kijk eens op internet siergras kan je zien wat er allemaal te koop is en dat zijn er nogal wat.Maar voor iedereen is er de wel de juiste plant te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw tips ga ik gebruiken