Hoe zie je het verschil tussen een gewone rozenstruik en een klimroos?

Misschien een domme vraag, maar ik heb van iemand die zijn tuin ging veranderen een rozenstruik gekregen, maar ik weet niet of het een klimroos of gewone roos is. Hij is ca. 1 m. hoog. Verder vond ik in mijn eigen tuin een aantal dunne lange rozentakken. Van beide rozen weet ik dus niet of het gewone rozen zijn of klimrozen. Hoe zie ik het verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
12.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Klimrozen maken veel langere en slappere takken dan struikrozen.

Antwoorden (2)

Vooreerst, er bestaan geen domme vragen...
Als je ene roos lange, slappe takken heeft, dan kun je die beschouwen als een klimroos en zul je die aan een klimrek of paal moeten opbinden. De grens tussen een struikroos, gewone roos, en een klimroos is wel eens vaag: de struikroos Eden 85 bijv. heeft zulke lange slappe takken, dat je die wel moet opbinden zodat je een klimroos hebt; als je die stevig snoeit heb je een struikroos. De echte klimrozen zijn voornamelijk afstammelingen van de Rosa wichuraiana, die hebben vele meters lange takken en zijn dus onmiskenbaar klimrozen. De roos van een 1 meter hoog zal een floribunda-roos zijn, een struikroos die je niet moet steunen.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Lastige vraag , voor een leek erg verwarrend om het te kunnen zien.
Het struikje is vrijwel zeker een gewone struikroos, gezien de hoogte.
Een struikroos terug snoeien tot een hand hoog, in de loop van de zomer zullen er nieuwe takken aan groeien die deze zomer bloeien.
Dit zal een klimroos NOOIT doen.

Een klimroos bloeit op de oude taken van het jaar er voor. ( niet op de nieuwe)
En er ontstaan ieder jaar, nieuwe lange takken zonder bloemen, die meestal boven de bloeiende takken uit groeien ( vaak meters hoog) en pas het jaar er op zullen gaan bloeien.

Lange dunne takken zijn mogelijk wilde takken, te herkennen aan zeer veel doorns, ze groeien vanuit diepe grond omhoog, terwijl een klimroos, net onder de grond een knobbel heeft, de oculatie ( veredeling)
Dus even bij de voet van de plant wat graven en je weet het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt eddijst. Nog een vraagje: moet ik de struikroos nu nog snoeien tot een hand hoog? Of is het daarvoor te laat en dan wachten tot volgend jaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal snoei je een struikroos ergens tussen half maart en begin april.
Maar ik begreep dat je nu pas die roos hebt gekregen, dan mag- moet je de roos nog snoeien en zeker niet wachten tot volgend jaar.
Deze nu gesnoeide roos zal nog deze zomer bloeien, alleen iets later dan normaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!