Coniferenhaag vervangen door schutting met klimop; afzagen of uitspitten?

Onze erfscheiding met de buren is nu een coniferenhaag, die erg dood is en die er dus uit moet. De haag willen we sowieso gaan vervangen door eens schutting, en het idee is om hier daarna een soort klimop tegenaan te laten groeien zodat het wel wat groen blijft.
Het plan was de coniferen bij de grond af te zagen (de kluit te laten zitten). Nu hoor ik echter dat de kluit van coniferen de grond verzuurd, wat problemen kan geven met de nieuw te planten klimop.
Is het echt zo erg dat er alleen klimop zal groeien als we de kluiten uitspitten en er nieuwe grond in gooien, of zal dit wat meevallen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.7K
Ivana
10 jaar geleden
Wij hebben ze er over een lengte van 12 meter uitgespit. Voor de nieuwe schutting moet je geen wortels enz. in de grond hebben, anders kom je in de war met je staanders. Het is even meer werk, maar je zult later blij zijn dat je het hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou proberen om de wortel zoveel mogelijk bloot te graven en vervolgens met b.v. een tractor of ander sterk voertuig de coniferen uit de grond te trekken. Hebben wij niet gedaan en hebben nog altijd de wortels in de tuin. Volgens mij voorkom je dat dus op bovenstaande manier. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rolf, heb je last van die wortelkluiten?

Het beste antwoord

Het is voldoende om ze af te zagen, behalve op plaatsen waar de nieuwe staanders komen. Als je een palenboor gebruikt zul je er hooguit hier en daar een moeten uitgraven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de stam beetje uitgraven zodat je hem onder het maaiveld kan afzagen, daarna maak je met een kettingzaag in de kern van de stam wat inkepingen kruislings over elkaar en het liefst zo diep mogelijk. daarna de grond weer egaliseren. Aarde en regenwater lopen zo in de stam. na de zomer zal deze nauwelijks nog zuren afgeven. het is meer het loof van de conifeer die de grond verzuurd, deze dus zoveel mogelijk verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zaag de coniferen 1 m hoog boven de grond er af.
Dan heb je een stam om aan te trekken als je ze er uit gaat spitten.
Coniferen hebben een zwak wortelgestel en met een scherpe spa, goed te rooien.
Na het rooien heb je gelijk een goed los gewoelde grond waar je zo in kan planten.
Vind je dat te veel werk, dan kan je net boven de grond afzagen.
De wortels zullen gaan verteren en verbeteren de grondstructuur.
Het is volkomen onzin dat de grond zou gaan verzuren.
Klimop groeit van nature, juist onder bomen, in rottend blad die de grond zuur kan maken, maar daar houden ze juist van!!