Ik heb 2 watervaten van 1000 ltr op pallets met zo'n kooi er rond, hoe hoog moet ik deze zetten om genoeg druk te krijgen voor een tuinslang?

Tuinslang van 25 meter lang, het water pomp ik uit een sluisje 60 meter verderop, aangezien ik geen dure pomp bij die sluis wil zetten heb ik er een dompelpomp in gehangen, die traag maar zeker de vaten bijvult. Vanuit de vaten wil ik dan mijn moestuin water gaan geven, liefst zonder gieters....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.2K

Het beste antwoord

De druk die u krijgt komt niet van de buitenlucht zoals hier reeds verkeerdelijk weergegeven maar van de hoogte van de waterkolom.
U heeft een statische druk van 100 mbar per meter opvoerhoogte.
Dus als u vat op 2 meter hoogte staat heeft u een druk van 200 mbar = 0,2 bar als uw slang op de grond ligt.

Bedenk maar eens dat de net druk 2 a 3 bar is, ver zal u dus niet spuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed lezen ZONDER gieters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het vat vol is, en hij staat 2 meter hoog (onderkant)
is het 0,3 bar hoogte van een vol vat mag je bij de waterkolom tellen. (9,80665 kPa = 0,1 bar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar u moet altijd rekening houden met het minimum en ik heb dit vergeten te vermelden. Ik heb hier ook geen melding gemaakt van gieters, die meneer kan zijn veld BEVLOEIEN en niet sproeien, vandaar mijn vergelijking met leidingwaterdruk. Trouwens ik ken die containers maar al te goed men noemt die IBC containers van In Bulck Container.
Ik hoop dat het nu voldoende volledig is !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als ik er nu 2 op elkaar zet en met elkaar verbind? Krijg je dan niet meer druk op de slang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe hoger hoe meer druk, nl 0,1 bar per meter.
Kan u die beiden niet op bv een plat dak van de garage zetten? Dan start u al op min 2,5 m met 0,25 bar minimum en 0,35 bar als die vol zijn.
Uw dompelpomp dan die hoogte zeker aan om bij te vullen.
Een andere oplossing kan eruit bestaan dat u een 3-weg ventiel monteert op het einde van uw dompelpomp zodat u enezijds uw IBC kan vullen, anderzijds bevloeien met uw pomp. Met de derde stand kan u dan bevloeien vanuit uw IBC.

Andere antwoorden (3)

Als je het vat op de pallet laat staan wil die kuub water er aan de onderkant maar wat graag uit...!

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik heb deze 'jongen' van ruim twee meter hoog staan. Je wil niet weten wat een waterballet die kan veroorzaken zonder pomp....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zorgt dat de uitstroomopening van de tuinslang lager ligt dan de onderkant van de vaten, als je daar tenminste een kraan hebt, is er door de druk van de buitenlucht voldoende druk om het water te laten stromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk! Dank! Al iets gevangen?
Het tussenschakelen van zo'n gigantisch vat is vrij overbodig als je dat vat moet vullen met een dompelpomp.
De dompelpomp levert meer druk dan het vat.
(Anders zou je het vat niet vol pompen.)