Wat is, in vergelijking met koemest, de waarde van kippenmest voor in de tuin?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Het beste antwoord

Hallo,
Kippenmest is veel 'geconcentreerder' dan koeienmest
Oke, dat is wel TE kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer.
Verder heeft kippenmest andere verhoudingen dan koeienmest, zoals we weten zijn de drie belangrijkste voedingstoffen van mest NPK ... en in kippenmest zit veel stikstof.

Het kan jouw jonge planten aantasten (lijken ze te 'verbranden/drogen'). Gezien zijn concentratie mag je kippenmest niet in grote hoeveelheid gebruiken.

Mijn ezelsbruggetje is dat hoe kleiner de dier is waar het mest vandaan komt, des te 'geconcentreerder' deze is.

Het beste is om te kijken wat jouw specifieke planten nodig hebben en afhankelijk daarvan te kiezen voor koeienmest of kippenmest (beide hebben weer een andere verhouding voedingstoffen).

Als je geen risico wilt lopen gebruik je koemest(korrels) in mindere mate en bouwt dit op naarmate de zomer nadert. (Niet dagelijks opbouwen, maar eerder maandelijks). Beter te weinig mest gebruiken (en later bijmesten) dan te veel mest gebruiken.

Vergelijk het maar met zout in jouw eten: als je eten bereid met te veel zout kan je het moeilijk compenseren, maar als je te weinig zout doet kan je er later altijd zout aan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Plus, Kippenmest met beleid gebruiken. Bij gebruik van kippenmest is er een risico op nitraat- en forsforvervuiling van het grondwater.
http://www.natuurlijkerleven.nl/natuurlijk-dierenhouden/natuurlijker-konijn-houden/kippen-mest