Hoe besmettelijk is takluis?

Dit jaar had ik een kerstboom met kluit. Ik wilde proberen de boom te laten overleven en hem volgend jaar weer gebruiken. Wonder boven wonder heeft de boom mijn huiskamerklimaat overleefd en ziet hij er nog prima uit.

Maar bij het verwijderen van de lampjes bleek de boom vol te zitten met takluis. Ik heb gelezen dat dat schadelijk kan zijn voor coniferen en dat de takluis hardnekkig kan zijn.

De boom staat nu nog in de pot in de tuin. Heeft het nog zin om de boom te bewaren tot volgend jaar, of is het gevaar op besmetting van andere coniferen in de buurt te groot?

bamibal
12 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Mogelijk heb je een servische spar als kerstboom.
Picea omorika.
Mogelijk heeft er al luis in de boom gezeten die binnen'wakker' is geworden.
Het is voor een boom ook erg slecht, om van buiten naar een warme kamer te gaan, ook hierdoor krijgen luizen de kans zich te vermenigvuldigen.
Maar plant hem maar gewoon in je tuin, een servische spar, is zeer sterk en zal van wat luis geen last hebben.
Andere gezonde coniferen hebben er totaal geen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo snel mogelijk bestrijden met chemische middelen. Het best is te spuiten met een combinatie van verschillende middelen nl OKAPI en PROVADO ULTRA.
Hierbij kan je het best een uitvloeier gebruiken, vb bruine zeep, zodat het product beter verspreidt wordt over de oppervlakte.
Vervolgens bijmesten zodat de plant aan krachten kan bijwinnen die het aan de luizen verloren heeft.
Met dat bijmesten zou ik nog even wachten omdat de wortels nog kwetsbaar zijn na het overplaatsen.