ik wil nieuwe plantjes zetten in poten moet ik nieuwe potgrond gebruiken vorige was van viooltjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

ja, als je een nieuw plantje in een pot zet, dan gebruik je daar nieuwe potgrond voor.
ook als je een plantje in een grotere pot 'verpot' vul je dat aan met verse/nieuwe potgrond, daar zitten voedings-/meststoffen in en geen vervelende dingen van oude plantjes (de viooltjes).
wat je wel kan doen, is de oude potgrond in de tuin (als je die hebt...) gooien.

Toegevoegd na 53 seconden:
geen *eventueel* vervelende dingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is best nieuwe te gebruiken,daar uit de oude de meeste voedingsstoffen verdwenen zijn.
fremar
11 jaar geleden
Als de viooltjes niet ziek waren kun je het volgende doen: haal de bovenste laag potgrond uit de bak/potten. Vermeng in de onderste laag een beetje kunstmestkorrels of koemestkorrels, doe nieuwe aarde in de pot en zet daar je nieuwe plantjes in. De nieuwe grond zorgt de eerste 2 weken voor voldoende voedingstoffen en daarna de mestkorrels.
Zet wel op de kalender dat je voordat je in het najaar weer viooltjes in de potten doet dat je dan wel de potgrond geheel vervangt. Dit is beter in verband met ziektes. Deze grond kun je dan in je tuin gebruiken. Als het niet te veel grond is mag het op de composthoop.

Als de violen wel ziektes hadden: vervang dan alle potgrond en maak de potten goed schoon.