Hoe kan je voorkomen dat een zwaluwnest op één bepaalde plaats gemaakt wordt? Mestoverlast is daar te groot. Mestplank geen optie. verder leuke dieren

Jaarlijks geniet ik van de komst van de zwaluwen. Een mooi symbool voor de komst van de zomer!. Ze nestelen volop in mijn straat en dat is een prachtig gezicht. Alleen het nest aan de achterkant van mijn huis geeft overlast. De mest, van de jongen, kieperen zij netjes ..... over de rand, op mijn lounche set..... Ik wil bestaande nesten niet stukmaken of verwijderen, maar regelmatig vallen ze in de herfst naar beneden. Daarom wil ik liever voorkomen dat zij DAAR weer een nest gaan bouwen. Hoe dat te doen? Een gladde plank tegen het steen zodat zij geen houvast hebben? Of kettinkjes ophangen of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
38.2K

Het beste antwoord

Ik herinner me van vroeger dat plekken waar men geen nesten wilde geverfd werden (minder plakkracht) een stuk pvc kan ook helpen, misschien dat een geverfde plank ook genoeg is
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zwaluwen zijn uitstekende metselaars, dus die kunnen vrijwel overal een nest tegenaan bouwen. En het zijn schone dieren, die mest wegwerken. Dat jouw loungeset daar net onder staat, is iets dat niet van belang is in hun wereld.
Aangezien de nesten niet zo lang in gebruik zijn, zou ik dan kiezen voor de loungeset tijdelijk verplaatsen, of een plank maken tussen de nesten en grond, dus halverwege de grond en de nesten, zodat de mest daarop valt. Die plank kun je dan in de herfst, als de zwaluwen weg zijn, schoonmaken. En ze zullen er niet een nest onder maken omdat dat te laag is voor ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is voor zwaluwen van groot belang dat ze kunnen nestelen op dezelfde plaats als waar ze dat voorgaande jaren deden.
ze raken al ernstig van de leg als die plaats 10 cm verschoven wordt.
verder zijn het beschermde vogeltjes, dus ik zou de overlast maar even voor lief nemen.
misschien kan je het betreffende gedeelte van je loungeset afdekken met een oud badlaken oid?
hup in de was, en alles is weer schoon.
Rieneke1
11 jaar geleden
Het pogen te voorkomen dat nesten gebouwd worden, dat mag u volgens de wet doen.
Weghalen van nesten mag u van zwaluwen niet. Niet zonder overleg met de NVWA in ieder geval.

Voorkomen dat zwaluwen op een bepaalde plek een nest maken kunt u doen door te zorgen dat er geen toegankelijk richels op die plek zijn. Aan uitsteeksels en richels maken zwaluwen hun nesten namelijk.

Dat eenmaal geplaatste nesten in de herfst regelmatig naar beneden vallen is zeer onwaarschijnlijk.
De nesten die er nu zijn zullen er volgend jaar ook nog zijn, tenzij u ze daar weg haalt.

Wilt u dit netjes oplossen, biedt dan deze zomer de zwaluwen een nieuwe plaats aan, om nesten te bouwen, op uw eigen terrein.
Voor informatie daarover kunt u bij diverse vogelwerkgroepen terecht.

Pas als dat gerealiseerd is zoals vereist voor de zwaluwen-soort die bij u broedt, DAN mag u de andere plaatsen onbruikbaar maken MITS u daarvoor een vrijstelling van de Flora en Fauna wet heeft.

Voor de vrijstelling zoekt u contact met NVWA.

Maar u kunt natuurlijk ook alle wetgeving en beschermingsmaatregelen negeren en doen wat u goeddunkt, want de demissionaire regering heeft er in de gauwigheid nog voor gezorgd dat er niet gehandhaafd wordt op overtredingen van de Flora en fauna wet.

U kunt dus kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle (uitvoerige) reacties op mijn vraag. Ik denk dat ik het volgende ga doen. Binnenkort hang ik een zwaluw-kunstnest aan de voorkant van het huis op. (Daar is het vorige nest inmiddels ook al naar beneden gekomen). Aan de achterkant van het huis leg ik onder het nest een soort zandbakje aan zodat schoonmaken eenvoudiger is. Zodra het nest eraf valt (waarschijnlijk weer ergens in de herfst) plak ik een stukje plexiglas in de nok. Dit zal dan volgend seizoen het maken van een nest voorkomen. Er is een uitwijk naar de andere kant van het huis mogelijk.
Ik hoop dat het gaat werken. De zwaluwen om huis is altijd erg gezellig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fantastisch !
En excuus dat ik wat cynisch was.
Was net via dierenpolitie en een met mussen bewoond dak dat dicht gespoten werd met isolatieschuim (terwijl de jonge vogels er onder hoorbaar waren) heel hard tegen onze fijne (demissionaire) regering aan gelopen.
Gelukkig trekt u zich niets van het cynisme aan. Ik vind het een heel erg goed plan wat u daar denk te gaan uitvoeren. Mijn pet af voor u.