Een bankje neerzetten op de gemeentelijke stoep voor je huis: mag dat?

Ik las op internet dat veel grote steden bijvoorbeeld zogenoemde "geveltuintjes" toestaan, waarbij bewoners (mits er 1,80 meter breedte aan stoep vrij blijft) 1 of 2 stoeptegels mogen verwijderen om hier een klein tuintje te maken. Nu vroeg ik mij af: zijn er landelijke of gemeentelijke bepalingen (en zo ja, waar zijn ze na te lezen?) over wat bewoners van een woonhuis qua gebruik mogen met de (gemeentelijke) stoep die direct aan een woonhuis ligt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier in Rotterdam zie ik dat zeker wel in wijken met oudbouw en een gemeentelijke stoep met geveltuintjes.
Of het officieel mag of dat het gedoogd wordt, geen idee, het gebeurt. Heb wel meerdere keren in wijkbladen gelezen dat de gemeente er achter stond "vergroening"van de wijk/stad
. Als je 1,80 mtr stoep overhoudt kan het toch geen probleem opleveren, lijkt me? Is je stoep smaller wordt het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook in Zwolle wordt het (minstens) gedoogd, als de stoep breed genoeg is.
Ritsuka
8 jaar geleden
Verschilt per gemeente denk ik
Reddie
8 jaar geleden
Afgezien van de geveltuintjes die het opbreken van een stoep vergen, is je vraag of je er een bankje neer mag zetten.
Wel, je vernielt geen gemeente eigendom. Dus dat is geen probleem.
Zet gewoon je bankje neer en wacht af wat er gebeurt.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een aanmaning krijgt het bankje te verwijderen. Je krijgt heus niet meteen een boete.
tinus1969
8 jaar geleden
@Reddie. Ten eerste krijg je in bepaalde gevallen wel een boete -maar je loopt ook kans op een naheffing 'precario' = belasting of huur voor het gebruiken van opernbare grond voor prive-doeleinden.

Antwoorden (1)

Gemeentelijke verordeningen en gemeentelijke bepalingen kunnen onderling nogal verschillen. Het beste is om bij je eigen gemeente te informeren wat mag en/of wat niet mag. Dit kan met een mailtje.
Als jij een bankje op de stoep wil zetten en daar heeft niemand last van, dan zal dat in de meeste gevallen wel gedoogd worden.