Wanneer beginnen met aanleggen van een nieuwe tuin?

In het voorjaar of is de zomer beter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (6)

Meestal op het moment waarop je begint ;-)
Jaargetijde maakt niks uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor alle twee valt iets te zeggen. Ik zou denken de zomer, omdat het niet echt handig is als de tuin open ligt en het gaat hard regenen. Aan de andere kant heb je die kans natuurlijk altijd en als je dingen wil planten lijkt de lente me beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de vorst uit de grond is en de weer voorspellingen goed zijn. Succes:)(misschien handig om rekening te houden wanneer de bloemetjes etc. gepland moeten worden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En geplant ;)
Er is geen mooiere tijd dan het voorjaar.
Voor bomen en gazon de ideale tijd.
Ook kan je vaste planten poten die in de
zomer bloeien.
Ik zou nog even wachten,en eind April
aan de slag,bereid je vast voor,op internet is
alles te vinden wat je nodig hebt,de voor pret
is altijd al leuk.
Succes
burgos
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Het planten van bomen is beter in het najaar. Dan heeft de boom tijd om te wortelen en hoeft niet tegelijkertijd zichzelf van bladeren te voorzien. Voor het planten van zomergoed moet je toch wachten tot de ijsheiligen geweest zijn (14-15-16 Mei)
Plus voor burgos.
burgos
11 jaar geleden
Je kan toch bomen kopen met een flinke kluit?
die kunnen echt wel in het voorjaar geplant worden toch
En inderdaad zomergoed niet te vroeg,in April is dit al te
koop,maar 1 vorstje er overheen en ze zijn weg.
Dus niet eerder als half Mei voor de zomer bloeiers.
Ieder jaargetijde heeft wel iets:

Winter: je begint voordat de planten gaan groeien, maar je hebt wel sneeuw.
Lente: de planten beginnen weer uit te lopen, maar qua weer het beste.
Zomer: altijd lekker weer, maar wel te laat en te warm.
Herfst: ook wel op tijd voor de sneeuw, maar dan heb je weer regen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorjaar/ najaar is het meest gunstig. ( kan gerust het gehele jaar als het maar niet vriest )
Voorjaar dan is de vorst vrijwel over en heb je garantie dat nieuwe planten goed aanslaan en dan kun je nog net voor de zomer in je nieuwe tuin zitten/liggen.
Zelfde geld voor het najaar dan zit het groeiseizoen er op en ben je net nog op tijd voor het gaat winteren en de grond niet in kom.
Zomer is minder gunstig omdat je vaak toch gebruik maak van de tuin en vaak de droogte parte kan spelen ( veel water geven enz. ) kan het weten ben zelf hovenier.