Hoe plant ik een hazelnoot?

Ik heb al een halfjaar enkele hazelnoten bewaard die ik graag wil planten.Ik heb opgezocht hoe maar ik begrijp sommige dingen niet goed.Je moet de noot eerst in een bakje met vochtig zand leggen (hoelang?) en dan buiten zetten (hoelang?).Mag je verschillende noten bij elkaar leggen of maar ééntje?Als je dan het plantje hebt wanneer plant je het dan in de tuin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
18K

Het beste antwoord

Als je ze koel bewaard hebt, zou ik met een vijl of rasp de bovenkant openmaken (zodat de kiem eruit kan - in de natuur zou die dop al zodanig vergaan zijn dat dat makkelijk lukt - die mogelijkheid moet je nu dus zelf maken door de dop open te maken).
Dan zou ik zelf een paar noten bij elkaar in een ruime pot stoppen, twee keer zo diep als de noot is en net zover van elkaar. Gewoon buiten zetten.
Als er kiemen opkomen, na het verschijnen van de eerste echte blaadjes de plantjes voorzichtig overplanten in een eigen (ruimere) pot.
In de herfst op een plek in de tuin zetten.
Wees erop voorbereid dat het lang kan duren voor ze gaan bloeien (en dus zelf noten kunnen krijgen).
Het nadeel van zaaien is dat je veel wortelopslag kunt krijgen, dus zijtakken vanuit de wortels, wat lastig kan zijn als je een beetje netjes gesnoeide struik wilt hebben, en dat je nooit precies weet wat je als resultaat krijgt: je haalt de hazelnoten van een struik af, maar je weet niet welke struik de bestuiver was. Dus dat kan verrassende resultaten geven.

Heb je de noten niet koel bewaard, dan zou ik het erop wagen, als het niet lukt heb je pech - maar als je de noten nog veel langer bewaart wordt de kiemkans ook minder.

Heb je hazelaars in je omgeving, dan kun je daar ook gewoon stekken af halen: in najaar/winter flinke takken, die je gewoon in de grond zet, of in de zomer groene takjes met wat stekpoeder in de grond zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was blij met alle antwoorden, dus ik bedank ook alle anderen.Aan de slag nu!

Andere antwoorden (3)

Goede en leuke vraag ! Op zaaieens.nl staat het volgende. Als we een Hazelnoot willen planten moeten we hem eerst een tijdje een koude periode geven. Het zogenaamde stratificeren. Leg de noten in vochtig zand of mos, zet ze daarna buiten (in de winter) of in de ijskast. Bij al te strenge vorst, afdekken met stro of ander materiaal. Als we gaan zaaien, de noten eerst wat afvijlen zodat hij eerder ontkiemt. Hij staat het liefst in een hoge pot, dit i.v.m. de wortelontwikkeling. Zet hem op een warme lichte plaats. Dek dit af met een glasplaat of plastic zakje. Het kan een paar weken duren voordat het opkomt. Als het een plantje wordt, dan op een koelere plaats zetten, het liefst in de volle grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb maar deels een antwoord voor je.
een dag of vier, vijf in het vocht is genoeg.
heb geen ervaring met hazelnoten, maar met andere harde zaden werkt dit goed.
ik zou idd niet al mijn kansen op 1 noot zetten, maar er meerdere tegelijkertijd proberen.
tot slot kan je ook op google opzoeken op welke plek van de noot de kiem ontspruit, en die al wat aanvijlen.

succes, je leert het vaak met vallen en opstaan :)
Rieneke1
12 jaar geleden
Een hazelnoot is een winterharde struik, die in de nazomer /herfstzijn noten laat vallen, deze vallen op de grond, later valt hier het blad van de bomen/ struiken overheen, waardoor de noot vochtig blijft .
Zo overwintert de noot en als de muizen, houtduiven en vlaamse gaaien hen niet vinden, zal hij in het voorjaar/ begin zomer langzaam ontkiemen en in de zomer uitgroeien tot een klein boompje van een c. of 30.
Maak een stukje in je tuin vrij om ze te zaaien, maak de grond lekker los en doe er flink wat potgrond door heen.
Een halve vierkante meter is wel voldoende.
Plant nu de nootjes iets onder de grond en strooi het stukje af met een laagje potgrond.
Houdt de grond vochtig, laat de kleine hazelnootplantjes het eerste seisoen op die plaats groeien en plant ze in de herfst op hun definitieve plaats.
Bedenk wel dat de hazelnootstruik tot 4 m hoog zal worden en net zo breed.
Na 5 jaar kan je de eerste nootjes verwachten.
Het is niet zeker of je nootjes opkomen, misschien zijn ze te droog of te oud.

Toegevoegd na 40 minuten:
Buiten in de natuur zijn de hazelnootjes al een eind aan het verrotten, waardoor de spruit er beter kan uit komen, jouw nootjes zijn nog kogelhard, die had je eigenlijk al in de herfst moeten zaaien.
Mogelijk is het nu te laat.
Maar wie weet.