ik heb een anapalonaboom moeten je deze bomen hard snoeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Antwoorden (2)

Dat is toch een gouden regenboom.
De gouden regen is een prachtig bloeiende boom. Bij het snoeien moeten op enkele zaken gelet worden.
De goudenregen is een snelgroeiende boom, met een levensduur van slechts 15-20 jaar, die in ca. tien jaar volgroeid is. Hij zal dan zo'n 4,5 m hoog en 3 m breed zijn.
Als u geen grote wijzigingen in de afmetingen van de boom wilt, snoeit u de sporen in de winter terug, tijdens de rustperiode, om de bestaande vorm en afmeting te controleren. Dit betekent dat u de zij scheuten terugsnijdt tot twee of drie knoppen van het punt waar zij de grotere takken ontmoeten.

Als uw boom een ingrijpender behandeling vergt, kunt u dit het beste doen in juli of augustus, na de bloei en wanneer de groei niet al te krachtig is. Dit heeft geen nadelig effect op de bloemen van volgend jaar.

Toegevoegd na 3 uur:
Snoeien
Paulownia is een boom, die het van warme, droge zomers moet hebben om goed te bloeien en te groeien. De lange, warme zomer is nodig om het mergrijke weefsel in de stengels en takken te laten (af)rijpen. Die rijping is weer nodig om goed door de winter te komen. Bij strenge winters vriest er nog wel eens een scheut of tak dood. Dit is dan ook het eerste, dat in het voorjaar moet worden weggesnoeid. Daarnaast kunnen ook overwinterende bloemknoppen bevriezen, zodat de boom wel eens matig met bloemen is uitgerust of een jaar overslaat. Paulownia wordt soms met een harttak geleverd en soms als boom met een kroon die uit verscheidene stengels bestaat.

De aanwezigheid van een duidelijke harttak is niet beslist noodzakelijk om een mooie boom te hebben of te krijgen. Van volgroeide bomen is het alleen nodig om door vorst beschadigde delen weg te knippen. Paulownia reageert heel goed op sterke snoei en zelfs op geheel terugzetten. Alleen zal de boom in het betreffende jaar dan niet bloeien. Wie het alleen te doen is om de fantastisch grote lappen van bladen, snoeit Paulownia ieder jaar aan het begin van het voorjaar terug. Op bloeiaren moet je dan in het geheel niet rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeneenee de gouden regen is laburnumanagroides...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o sorry laburnum anagyroides
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke dankje wel wat een moeilijke benaming he, doe mij maar gewoon Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar, met de nederlandse benaming ging je wel de mist in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb je ook gelijk in, maar kreeg een plus en dacht dat deze van de vragensteller was. Maar je vrouw attendeerde mij erop. En heb gewoon een aanvulling erop gedaan in de hoop dat de vragensteller er toch iets mee kan.
Een Anna paulowna boom ( Paulonia) wordt een heel grote boom(15m.) , als je daar geen ruimte voor heb, dan is het een verkeerde keus.
Deze soort bomen moet je nooit snoeien, een enkele keer als er een schuurtak ont staat, kan je deze er wel af zagen , maar normaal is snoeien nooit nodig.
Het is een zeer waardevolle boom die erg mooi kan bloeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
da's juist... +