mijn orchidee lijkt dood hij heeft nog wel groen blad al zijn ze niet meer mooi groen maar ik krijg hem niet meer in de bloei! wat doe ik fout?

mijn orchidee heeft nog steeds wel gezonde wortels... lijkt het maar heb hem denk ik zeker een maand of 3 a 4 geen water gegeven tot vandaag weer een keer. tevens staat hij op mijn kamer. raam op het noorden gericht en is het ongeveer 20 graden op mijn kamer met in de nacht een kleine daling in de temperatuur. en krijg ik deze überhaupt nog wel in de bloei. zo ja wil graag weten hoe.

Toegevoegd na 1 dag:
heb gister de orchidee om gepot of eigenlijk de wortels van de oude grond ontdaan en weer in de zelfde pot met verse grond gezet maar ja... en heb hem daarna meteen ook water en voeding gegeven en hij lijkt in de kleine 15 uur die nu verstreken zijn al een heel stuk opgeknapt! kan dit zo snel en zo ja betekent dat dan dat het weer goed komt met de plant en dat hij weer bezig is met nieuwe stelen/bloemen aan maken? eigenlijk best erg dat ik dat nog niet weet maar van vragen wordt een mens natuurlijk ook niet dommer dus vandaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
17.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij zit nog steeds in de pot waarin ik hem gekocht heb... een plastic doorzichtige pot dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wortels hebben ook licht nodig, daarom is de pot doorzichtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké zoiets had ik al bedacht ja

Antwoorden (6)

Ga er niet te veel water aangeven en gebruik orchideeënmest mest in vloeibare vorm .
Als je geluk hebt hersteld zich de plant dan weer en kun je weer van prachtige orchideeën genieten.
Want jou plant is niet dood dus volhouden.

Toegevoegd na 3 minuten:
o ja het groene blad af en toe afvegen met een vochtige spons.
Daar houden deze bladeren van.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap dat ze niet teveel water moeten en dat gebeurt ook zeker niet ze drogen eerder uit en de mest waar je het over hebt ik heb wel vloeibare bloemenmest maar dat is dus algemene mest kan dit ook in een heel kleine hoeveelheid of is dit niet aan te rade?
j5m
11 jaar geleden
nee er is speciale vloeibare orchideeënmest te koop.
In iedere bloemenwinkel verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal het proberen deze af te vegen maar ben bang dat ze afbreken want de oude bladen zijn slap en ja denk dat ik ze snel zal breken en dit zal natuurlijk niet goed zijn... tevens zijn er al wel een paar kleine nieuwe bladen te vinden.
j5m
11 jaar geleden
Dat is dan nieuw leven in je orchidee.
Dus er is voldoende hoop dat ze het overleefd en dat je straks weer van prachtige orchideeën kunt genieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ga er mijn uiterste best voor doen en wat moet ik met de stengels doen deze zijn ook helemaal verdroogd en neem aan dat deze niet meer opnieuw tot leven komen zeg maar.
j5m
11 jaar geleden
Als de stengels echt dor zijn en er geen leven in zit.
heel voorzichtig verwijderen.
voorzichtig voor de jonge bladeren die zich aan het ontwikkelen zijn.
Nog een tip niet te veel vloeibare mest gebruiken en niet te dikwijls.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké denk wel dat dat goed komt met de stengels voorzichtig weghalen en water krijgt hij waarschijnlijk eerder te weinig als teveel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is nu dus eigenlijk zwaar verwaarloosd dan zou ik hem nadat je de stengels hebt gesneden ( zie mijn antwoord) als dat nog lukt, een paar uur in een bak water zetten,het liefst op kamertemperatuur.(bak vullen met lauw water,paar uur laten staan dan is het wel op (jouw) kamertemperatuur! Succes
1x per week zet je hem een paar uur in een bak met water
1x per twee weken doe je daar vloeibare orchidee mest in.
de zomertijd is de tijd dat de meeste soorten groeien en niet bloeien, pas in de nazomer gaan veel soorten bloemknoppen vormen.
Mogelijk doet hij dat nog.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met zoveel maanden geen water, kan de plant alleen maar overleven ,niet groeien, de bladeren zullen wel helemaal gerimpeld zijn en over de pot omlaag hangen.
Heb je nog een naam, ga dan eens zoeken op internet over de verzorging van deze planten.
Er zijn heel veel soorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar hoop ik op aangezien hij nog steeds nieuw blad aan het aanmaken is. en wil hem zeker weer eens in de bloei zien want dat is tenslotte waar je een orchidee voor hebt toch!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een phalaenopsis eentje die neem ik aan niet snel kapot gaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Phalaenopsis zelf zijn nog heel veel soorten.
De meeste bloeien in het voorjaar en/of in het najaar.
Maar soms bloeien ze ook in de zomer en winter.
De kweker heeft allerlei trucjes om ze in bloei te krijgen.
In de huiskamer is dat wat lastiger.
Per jaar zullen de meeste soorten maar een of twee nieuwe bladeren maken, meer niet.
Zet ze vooral goed in het licht en houd de bladeren vrij van stof.
Koop orchideeën mest en lees even goed hoe vaak je moet mesten, er zit soms veel verschil in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké moest toch al naar de bloemen/planten zaak in het dorp dus dan kan ik dat meteen even gaan kopen, en dan hopen dat hij weer wil gaan bloeien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wanneer moet ik de plant om potten dan want dat moet toch ook eens in de zoveel tijd... ik heb hem denk ik toch al wel 3 a 4 jaar en dit eigenlijk nog nooit gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja meteen maar verpotten in verse grond, wel speciale orchideeën grond nemen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja oké daar had ik al wat van gelezen hoe heten die grond nu weer bark of zo geloof ik nou ze kunnen me in het tuin centrum vast wel helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o ik ben er denk ik achter welke specifieke Phalaenopsis ik het is volgens mij een amabilis... heeft die nog speciale wensen of kan ik die zoals boven genoemd verzorgen en hopen dat hij weer gaat bloeien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of het is een Phalaenopsis Cultivar nou ja ik weet het niet krijg zoveel namen maar een van die twee moet het wel zijn als het al niet hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal wel een cultivar zijn en die ' bark' is stukjes boomschors.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke nou denk dat ze me in het tuincentrum vast wel aan de goede grond en voeding kunnen helpen, er zal vast wel iemand lopen/werken die weet wat goed voor ze is. en nu ik weet wat voor orchidee het precies is kan ik ook vast de goede verzorging ervan wel vinden. maar eerst al deze adviezen eens uitproberen en kijken wat er gebeurt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
na jouw toevoeging: ja dat kan zo snel, de plant neemt direct het vocht op en begint dat op te slaan in hun bladeren, die daardoor weer dikker worden en er frisser gaan uitzien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké nou ja en nu met water wachten tot de plant weer een beetje verdroogd is de condens dan die aan de binnenkant van de plastic bloempot zit of een keer in de week een klein beetje water geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water geven zijn maar richtlijnen, is afhankelijk hoe groot de pot is, de luchtvochtigheid in je huis enz.
Ik zelf zet ze 1x per week in een bak water, laat hem uitlekken en weer naar binnen.( dus verder geen water geven)
1x per twee. drie, of vier weken doe ik orchideeënmest in dat water, uit laten lekken en naar binnen.
Het water dat ik dan over hou, zit natuurlijk mest in en dat geef ik aan de rest van mijn gewone kamerplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké ik zal eens in de gaten houden hoeveel water de orchidee nodig heeft en ook en goede tip over het water met de voeding erin om die aan de rest van de planten te geven
Mijn vrouw lukt het meestal wel en die zegt dat ze een keer per twee weken een klein scheutje water geeft. Ze moeten in het licht staan, dus misschien een andere kamer. En er mag niets afgeknipt zijn, dus niet de stengel waar de bloemen aanzaten eraf halen want dan komt het nooit meer goed. Verder is het een kwestie van geduld. We hebben er een gehad die pas na meer dan een jaar weer in bloei kwam.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nav bovenstaand antwoord. Mijn vrouw geeft nooit mest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat moet ik doen dat met de verschrompelde stengels neem aan dat deze niet meer tot leven komen of heb ik dat mis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stengels knip ik gewoon af en het komt bijna altijd weer 'goed'...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook ze maken dan toch gewoon meestal toch weer nieuwe stengels aan oog hoor noem je dat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wederom volgens mijn vrouw. Je mag ze er pas afhalen als ze helemaal verschrompeld zijn en als ze afbreken als je ze vastpakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gebeurde ook een voor een haha maar ze zijn er voor zo ver mogelijk helemaal vanaf nu
Bij de Phalaenopsis moet de stengel om de twee jaar boven het derde oog worden afgesneden. Je kunt hem het beste 1 keer in de 2 weken een kort badje geven, niet te veel voeding, wel veel licht maar niet in de zon.Niet te snel verpotten want hij doet het 't beste in een te kleine pot! Voor je het weet komt er een bloemscheut bij! De Phalaenopsis bloeit van de orchideeën soorten over het algemeen het best.

Ik hoop dat je er zo nog lang plezier van zult hebben!

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit advies komt van mijn "gewezen" schoonmoeder die haar huis al vele jaren vol heeft staan met de schitterendste orchideeën en er is er nog nooit 1 dood gegaan!

Toegevoegd na 5 uur:
Ik hoor net dat je niet speciale orchideeënvoeding hoeft te geven het mag ook gewone plantevoeding zijn maar dan moet je er maar de helft van de aangegeven hoeveelheid van doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké nou ja de grond ziet e verder nog week goed uit of zo dus ik zal eens kijken waar hij doet denk dat ik hem voorlopig alleen water geef en af en toe en beetje voeding en dan eens zitten wat er gebeurt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké nou ja dan probeer ik het eens met de voeding die ik heb in kleine hoeveelheid dan en niet te vaak ik heb al wel een paar nieuwe kleine blaadjes ontdekt terwijl ik hem gister in tijden weer water gaf dus hopelijk is het nog niet te laat en gaat hij nu ook weer nieuwe stelen en bloemen aan maken al ben ik bang dat dat nog wel een paar maanden gaat duren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt toch niet uit hoe lang het duurt? Het is al leuk als je hem toch langzaam weer mooi ziet worden!
Succes en hopelijk nog veel jaar plezier ermee:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar nou ja ik heb hem en paar uur geleden verpot en de grond vochtig laten worden in en vaak met water met wat orchideeën voeding in vloeibare vorm zodat niet alle grond meteen uit de puur zou vallen en nu met af en toe water geven af wachten wat hij doet inderdaad
Ik heb ook heel veel orchideeen gehad in 2005.
En ik heb er een complete studie van gemaakt, en verzorgde ze zoals het voor de specifieke soort moest volgens een zeer uitgebreide orchideeen boek.
En ze zijn allemaal nooit opnieuw in bloei gekomen en allemaal dood gegaan, op 1 na, een Paphiopedilum, maar die is ook nooit opnieuw in bloei gekomen, en een aantal jaren later ook dood gegaan.
De Paphiopedilum deden het over het algemeen bij mij wel het beste.
De Paphiopedilum pinockio heeft wel na aankoop nog erg lang door gebloeid, en ook nog best lang geleefd.

Ik heb zelfs de echte orchideeënmest van een orchideeen kweker. http://www.claessenorchideeen.nl/
En ik gaf ze dat zoals ze mij vertelt hadden, en was geen succes.

Maar ik koop er geen meer, ze zijn mij iets te duur voor een wegwerp plant.
Ik krijg ze wel nog ooit kado, meestal Phalaenopsis, maar nog steeds het zelfde probleem.

Ik had mijn opa er ooit een kado gedaan, en die stond altijd in bloei als ik op bezoek kwam, die deed het dus heel goed.
En ik denk dat dat komt, omdat oudere mensen, het erg warm stoken in huis, omdat die het snel koud krijgen, en ze verwaarloze hun planten, waar ze het juist er goed op doen, zeker orchideeen moet je verwaarloze om ze in bloei te krijgen.
Planten die kantje boord dood zijn, gaan bloemen aan maken, om zaad te produceren om zich weer voort te planten.
Het is alleen de kunst om de precieze goede manier van verwaarlozing te vinden, zonder dat ze helemaal het loodje leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze krijgen bij mij ook niks te veel eerder te weinig maar heb wel in de gaten dat ze het dan beter doen als ik naar de orchideeën van me oma kijk die ze eens in de twee weken aandacht geeft qua verzorging
Gebruik speciale orchideeëngrond, gewone potgrond is veel te compact voor de meeste orchideeën.
Als je mij 3-4 maanden geen water geeft zie ik er ook niet uit. Orchideeën komen uit gebieden waar de luchtvochtigheid hoog is. De meeste soorten komen uit de tropen, maar in Nederland hebben we ook orchideeën. Een orchidee heeft water nodig.
Bij het verpotten hoef je de komende 3 maanden geen voeding te geven. Dan geef je de orchidee te veel voeding en dat kan er voor zorgen dat ze dood gaan.
Als je speciale orchideeënvoeding wilt, ga naar Luttelgeest naar de Orchideeënwinkel, daar verkopen ze de beste voeding. Als jij je plant mee neemt vertellen ze je precies hoe je orchidee heet en hoe je hem moet verzorgen.

Over het algemeen geef je de orchidee niet te veel water, een hoge luchtvochtigheid is belangrijker. Dit kun je bereiken door de plant regelmatig met een plantenspuit te bespuiten of door onder in de pot een laagje water te laten staan. Geef je plant 2 maal per maand orchideeënvoeding. En 2 maal per jaar ietwat kalk, dit is ook te verkrijgen bij de Orchideeënwinkel in Luttelgeest. Eens in de drie jaar moet je de orchidee verpotten in een pot die een klein beetje groter is dan de oude pot. Grotere pot betekend meer wortels, meer wortels betekend dat je meer bloemen mag verwachten en zelfs meerdere bloemstengels.

Voor een eeuwig bloeiende orchidee kun je een mooie bloemstengel van zijde kopen. Zorg er wel voor dat je de juiste bloem hebt, een maanorchidee ziet er heel anders uit dan een vlinderorchidee en een kenner ziet dit direct.
Succes verzekerd ;-)

Geef je orchidee een poosje de tijd voor een nieuwe bloei, belangrijk is dat er nieuw blad ontwikkeld wordt. Een orchidee bloeit alleen als hij kan groeien.