Gemaaid gras opvangen of laten liggen?

Is mulchen nou lekker makkelijk en altijd beter voor het gazon? Wanneer moet je het gemaaid gras opruimen en wanneer kun je het beter laten liggen? Als je klaver in het gazon hebt kun je het dan beter laten liggen?
Laat het nu alleen liggen als warm weer is. Anders krijg je mos en onkruid meen ik. Maar dat laatste is eigenlijk nergens op gebaseerd. Wat jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
28.2K

Het beste antwoord

Het beste onderhoud voor een gazon is regelmatig maaien, liefst 2 keer per week en het afgemaaide gras laten leggen,
Minstens een keer per maand bemesten, liefst met een goede organische mest en bij groeizaam weer.
Een maal per jaar kalk strooien.
Op tijd water geven.
Maai je niet 2 keer per week en is het afgemaaide gras erg veel, dan zou ik het ergste er af harken.
Daarna nog een keer alles maaien,
Klaver in het gazon ontstaat meestal door te weinig bemesting. (slecht onderhoud)
In een goed onderhouden gazon is er weinig ruimte voor mos en onkruid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het erg lang is hark ik het weg, omdat het anders het groeiende gras verstikt. Wanneer het regelmatig (1-2 keer per week) gemaaid wordt laat ik het liggen. Dan is het gemaaide gras ook te kort om te harken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het mulch systeem gebaseerd op 'laten liggen van het gras'. het is dusdanig versplinterd, dat het géén schade aanricht aan het gras. Wij hadden tot voor kort ook een 'mulch' grasmachine. Wij hebben deze echter verkocht, omdat we vonden dat het systeeem makkelijk vastliep. (doordat het gras vochtig is door dauw, of als het net geregend heeft).

Toegevoegd op 25-06-2009 10:48:40
MULCH SYSTEEM:
"Dit gepatenteerde mulchsysteem versnijdt het gras in fijne snippertjes die uiteindelijk weer worden teruggeblazen in het gazon en daar een mulch vormen. Zo verliest u geen tijd met het verzamelen van gras en hebt u geen afval. Het fijn gemaakte maaisel verteert snel en vormt stikstof in de bodem."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan alleen indien het gras droog is en goed wordt versnipperd. Bij vochtig en langer gras veroorzaakt dit vervilting van uw gazon en vervilting kan tot verstikking leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw antwoord is gebaseerd op grasmachines'zonder 'mulch systeem' (zie je bron) het uitgangspunt bij 'mulchen'' is juist dat gras wel kan blijven liggen.
Als je heel regelmatig maait , zo om de twee dagen, met een professionele maaier, is mulching ideaal omdat het de nodige voedingsstoffen geeft aan de grond. Het beste bewijs is dat de volgende dag alle fijngemalen sprietjes verdwenen zijn, opgegeten door de wormen. Klaver verwijderen uit gazon, anders verstikt dit het gras. Nadeel is het lawaai van de maaier. Er zijn nu (dure) op zonneenergie gebaseerde maaiers (Husquevara) Indien je gras te lang is, heeft mulchen geen zin omdat dan het afgemaaide gras het gazon verstikt en gaat gisten. De keuze is dan : dikwijls kort maaien en niet opruimen of éénmaal maaien per week en opruimen.