Hoe herken je een brandnetel?

Ik ga binnenkort een lange wandeling maken door schotland en wil graag voor onderweg gebruik maken van de natuurproducten. Hoe kan een brandnetel herkennen en zijn er planten die op een brandnetel lijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je brandnetel wilt eten: zorg voor een goede veldgids, ga daarmee eerst hier eens oefenen.
Tip: eet alleen jong blad van brandnetels (en pluk ze niet op plekken waar honden/vossen/etc komen), en pak ze met handschoenen aan, plukken van onder naar boven (dus je hand halverwege de steel doen en roetsj naar boven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje voor hippo

Het beste antwoord

Iedereen die ooit met brandnetel in aanraking is geweest, weet dat de plant te herkennen is aan een branderig gevoel van de huid bij aanraking. De dikke harige steel en de gekartelde bladeren zijn andere kenmerken die de sterke woekeraar duidelijk verraden in de tuin.

Er bestaan ook dovenetels. De bladeren en stengels lijken sterk op die van de brandnetel, maar hebben geen netels met mierenzuur. Dovenetels groeien in dezelfde stikstofrijke, niet te droge habitat als brandnetels, bijvoorbeeld in bermen en bosranden. De meeste dieren die kennisgemaakt hebben met de brandnetel, zullen de dovenetel met rust laten.

Toch is de dovenetel vrij gemakkelijk van de brandnetel te onderscheiden:

De bladkartels van de dovenetel zijn duidelijk 'slordiger'.
De bladnerven van de dovenetels zijn meer geprononceerd, ook van de bovenkant gezien.
In dovenetelblad of stengels zitten altijd wel wat roodbruine elementen: vlekjes of nerven bijvoorbeeld. Bij brandnetels komt dit nooit voor.
De hoofdstengels van dovenetels zijn vierkant, met duidelijke ribben, terwijl brandnetelstengels maar licht geribd zijn, bijna rond.
Dovenetels hebben karakteristieke, kleurige lipbloemen. Omdat brandnetels geen lipbloemigen zijn, hebben die een totaal andere bloeiwijze, onopvallend, geelgroen tot bruingroen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik raad je in ieder geval aan een veldplantengids mee te nemen, scheelt alvast een stuk.

"Er bestaan ongeveer 700 brandnetelsoorten over de hele wereld, maar in Europa groeien er slechts twee soorten in het wild, namelijk de Grote en de Kleine brandnetel.
Zoals de naam al zegt is de Grote brandnetel groot (tot 1,5 meter) en de Kleine is klein ( tot 60 cm).

Deze planten hebben getande,ovale bladeren die bedekt zijn met stekende haartjes, waarbij de bladen van de Kleine brandnetel wat lichter van kleur en dieper ingezaagd zijn.

De Brandnetel is vrijwel overal te vinden, vooral op stikstofrijke plekken (vaak verwaarloosde grond) zoals randen van akkers, bossen, op de composthoop, afvalplaatsen en verwaarloosde tuinen.

De Kleine brandnetel houdt van rijkere grond.
De Grote brandnetels staan altijd in groepen bij elkaar, dat komt omdat het een wortelstokplant is en nieuwe scheuten dus een stukje verder uit dezelfde wortel weer opschieten.
De Kleine brandnetel heeft daarentegen een penwortel."

http://zelfvoorziening.perso.sfr.fr/inhoud/brandnetel.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak er eens soep van!
Zooooooo lekker!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die plannen heb ik inderdaad nog eens. Ooit wil ik het proberen, maar ik zou niet weten hoe/waar te beginnen...
Ik pluk brandnetels... en dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even googelen, staan verschillende recepten op.
De brandnetels zijn nu op zijn lekkerst!
En in de soep prikken ze niet meer hoor! ;-) Je kunt er ook thee van zetten, handje blaadjes en kokend water er op, is zeer geneeskrachtig!
De smaak lijkt op spinazie, beetje peper en zout er in en drinken maak.
Helpt tegen allerlei ontstekingen, reumatische aandoeningen zoals artritis, maar ook gordelroos, netelroos, ijzer te kort,
puistjes, hooikoorts, doorbloeding,te hoge bloeddruk, verbetert de haargroei, diabetes, versnelt de spijsvertering, broze nagels en nog een handje vol. Dit soort zaken kan je dus ook van de soep verwachtte.