Wat zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden bij het verbouwen van de achtertuin?

Binnenkort willen wij de achtertuin compleet verbouwen, dus alles eruit (klinkers, tegels, bomen, buxus) en andere zaken erin (pad van klinkers, graszoden, terras van grote tegels, plantjes en bloemen).
Maar waar moeten we sowieso op letten bij alle bezigheden? M.a.w. wat zijn de meest waardevolle tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Maak een goed plan.
Houd hiermee rekening met alle gezinsleden.
Probeer in te schatten hoeveel werk er in de nieuwe tuin zit.
Hoeveel tijd kan je in je tuin werken?
Welke bomen/ struiken kan je laten staan.
Wat je kan laten staan geeft direct body aan je nieuwe tuin.
Zorg dat je de borders waar weer planten in moeten, tot een halve meter los spit.
Laat indien mogelijk, na het slopen van de tuin, indien nodig, alles enige maanden laten na zakken.
Dat is minder erg dan dat je bestrating gaat na zakken.
Zijn er planten die je weer wil gebruiken, zoek dan voor een oplossing die een tijdje in leven te houden.
Nieuwe planten kosten vaak heel veel geld.
Wil je verlichting of een stopcontact in je nieuwe tuin, leg deze dan direct onder de bestrating voordat deze er in gaat
Is de tuin erg nat zoek dan nu een oplossing.
Houd rekening met de stand van de zon, zodat een nieuwe struik of boom na een paar jaar,niet juist alle zon weg houdt uit een plantenborder die juist veel zon nodig heeft.
let op je keuze voor bomen en struiken, heel veel soorten worden veel te groot, dan moet je later alsmaar blijven snoeien.
Houd met de keuze van je nieuwe planten rekening met de grond soort.
Veel planten hebben een hekel aan klei, of aan zandgrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het 99% met je eens.
alleen planten kosten dikwijls minder dan hout en stenen...
Ivana
11 jaar geleden
Je bent weer geweldig. Plus kan niet uitblijven. Omdat ik visueel ben ingesteld, maak ik altijd een uitgewerkt plan op papier. Dat wijst beter aan als je er ook met anderen over moet praten. Je kan dan maten uitzetten voor terras en borders. Je ziet op zo'n plan ook sneller waar je fouten maakt. Je kan nu al vast in je tuin kijken waar de zon staat en hoeveel zon er in de zomer in je tuin valt. Belangrijk voor het soort planten en ook voor de plaats waar je wilt zitten. Ik heb nu een 6-tal tuinen ontworpen en dit alles tot volle tevredenheid van mijn echtgenoot en kinderen. Dankzij het praatplan. Verder alles opvolgen wat Ed hier meldt.;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, goh, jemig, tjonge tjonge, gompie, wauw ;-)
Maar bedankt voor de plus.
Ik ben meer een beelddenker, mijn tuin is al af als ik moet beginnen, beetje moeilijk voor te stellen, maar waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb de tuin ook al compleet in mijn hoofd zitten voordat ik begin. maar ik duld geen anderen erbij, dus hoef ik het ook niet aan anderen uit te leggen. Die zien het wel als het af is. En dan zijn ze ook tevreden met hoe het geworden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, herkenbaar!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tips, heb even een opsommingslijst gemaakt in Word. Ga binnenkort beginnen met de tekening, maar het idee hebben we al. Het gaat mij vooral om materiaal, grondsoort en allerlei dingen die je als leek makkelijk over het hoofd ziet en later spijt van krijgt...
Ivana
11 jaar geleden
Ed, dat "klaar in mijn hoofd" heb ik altijd alleen als ik kleding naai voor mijn kleinkinderen. Die zijn overal blij mee, als het maar van oma komt. ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een beelddenker dus.
deze mensen zijn meestel erg creatief, kleding maken, tekenen, schilderen, schrijven.
Hebben een voorkeur voor wit, lila rose, blauw paars en violet.
Zij vaak zeer gedreven ( was het maar wat minder)
Zijn natuurmensen.
lopen liever niet voorop, zijn zachtaardig en gemoedelijk, maar tegelijk vaak erg onrustig.
En dan nog iets met spiritueel.' ;-)
Ivana
11 jaar geleden
Klopt als een zwerende vinger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ik wel een pleister voor.
Ivana
11 jaar geleden
Ik kom wel even langs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reacties zijn weliswaar op den duur erg off-topic, maar aan het antwoord zelf heb ik veel gehad.

Andere antwoorden (2)

Verstand heb ik er niet van, maar ik zou het sowieso aan de buren doorgeven vanwege de eventuele overlast. Als je bijvoorbeeld de tuin gaat snoeien dan kan dit geluidsoverlast veroorzaken enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak van tevoren een wensenlijstje met de 'attributen' die je in de tuin zou willen hebben. Op de site www.tuinieren.nl staat een handig overzicht met waar je zoal verder op kunt letten: ontwerp je eigen tuin, onder het linkje ontwerp. Daar kun je ook zien hoe je een beplantingsplan maakt: www.tuinieren.nl/ontwerp/beplantingsplan maken