Hoe kan ik het veste een klein ijsvlak in mijn tuin maken?

Het ijsvlakje hoeft maar 2-3 vierkante maeter te zijn. Alleen ik heb geen sproeier alleen maar water uit de kraan. Ik had al sneeuw in een kring gelegt en daar water in gedaan maar dat werkte niet echt. Iemand ideeen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Midden in je kring waar al een dijkje in ligt, leg je een laagje sneeuw, trap dat zo goed mogelijk aan en maak het vlak, waterpas.
Neem een gieter met water en sproei de gieter leeg op de geplette sneeuw.
Laat jet nu eerst bevriezen, het is nu zeer koud, dus zal dat snel gaan.
Na een kwartiertje doe je dat opnieuw en opnieuw en opnieuw, telkens met een tussentijd van een kwartier/ half uur.
De sneeuw gaat nu over in ijs, als de hele ondergrond ijs is, kan je wat meer water tegelijk er op sproeien.
Maar pas op, het kraanwater is ver boven nul!
Dus bij te veel water ineens, gaat het de grond in, omdat het heel even dooit met dat water.

Vroeger heb ik zo ooit een ijsbaantje gemaakt voor onze kinderen, een van hen, heeft er leren schaatsen.
Het is dus goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Als je een terras hebt komt dat goed uit. Je moet zorgen dat er op het terras geen water kan weglopen. Je moet best 's morgens water op de stenen doen, s morgens is het het koudst. Je vult een emmer met heel koud water. Je giet het over je terras en je hebt tegen de middag ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen terras maar alsnog bedankt.
Probeer eerst een soort van bak te maken waar het water in kan blijven staan. Probeer dat met planken, banken of wat je ook maar hebt. Eventueel de gaten vullen met zandzakken. Dat zand bevriest ook en houdt dan goed het water tegen. Daarna gooi je er een emmer kraanwater in en dan kijk je eerst of dat water niet wegzakt. Als het goed gaat, dan kan je steeds opnieuw een emmer water er overheen gieten, totdat je ijslaagje een centimeter of 10 dik is.

Als dit allemaal niet gaat lukken, maak dan in je tuin een ouderwets glijbaantje in de sneeuw, dan heb je toch ook een klein ijsvlak.