de bloembollen komen niet goed uit (laat geplant) moet ik ze wel water geven? ze staan op het Balkon..

Toegevoegd na 2 dagen:
in de middag hebben ze zon.
zie wel een puntje tulp her en der
maar de blauwe druifjes alleen sprietgroen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Antwoorden (2)

Water en mest geven dan hebben ze even wat voeding voor een extra groeispurt en dan komen ze vast vrolijk verder om je een stralende zomer te bezorgen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bemesten
Bollen die een aantal jaren in de grond zullen blijven zitten, hebben tussentijds extra meststoffen nodig. Dat kan een natuurlijke meststof zijn in de vorm van compost of gedroogde koemestkorrels, of een kunstmeststof. In het laatste geval gaat het dan om een meststof waarin stikstof, fosfor en kalium een uitgebalanceerde combinatie vormen.

Voor lichte gronden zoals zandgrond, wordt een verhouding van N-P-K (stikstof-fosfor-kalium) aanbevolen van 7-14-28. Voor zwaardere grondsoorten zoals kleigrond een verhouding van N-P-K in 12-10-18. Het is aan te raden om de meststof in drie porties te geven, verdeeld over het jaar. De eerste portie in het voorjaar, als de bol op krachten moet komen. En de laatste in de nazomer (augustus-september) om de bol een prikkel te geven waardoor hij weer nieuwe wortels gaat vormen. Omdat de periode direkt na de bloei voor de bol het meest belangrijk is, kan veelal ook volstaan worden met een mestgift op dat tijdstip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje giweda. ik geef ze wat water
je hoort nog hoe het verder gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eleo, graag gedaan.
Normaal gesproken zijn de meeste bloembollen winterhard maar staan ze in bakken op het balkon en heb je ze ook nog te laat geplant, dan kunnen ze bevroren zijn.
Met het laatste beetje voedsel dat nog in de bol zit, lopen ze nog een beetje uit en komen ze hooguit met de puntjes boven de grond.
Normaal bloeien nu de meeste tulpen en blauwe druifjes.
Ik zou ze maar weg doen en koop wat nieuwe bollen in pot, die je nu kant en klaar kan kopen en bloeien direct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer hé, de tulpen laten al meer zien.. Vanmiddag met m'n jongste dochter samen hele zwik leuke zomerbloeiers gekocht, morgen komt een vriendin en gaan we het hier weer helemaal kleurig en fleurig maken op het balkon.