Hoe krijg ik eigen kweek bramen minder zuur?

Ik heb dit jaar overvloedig bramen aan mijn al 15 jaar oude struik. Maar ze zijn zó zuur dat je mond er van samentrekt. Natuurlijk kan ik ze zoeten, maar is er iets, een extra mestsoort of zo, die de bramen beter doet groeien en ze zoeter maakt?

1. Ik pluk ze pas als ze echt rijp zijn en direct loslaten van de tak.
2. Zij staan op het volle zuiden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
9.9K

Het beste antwoord

Ik ken alleen de bramen die wild in het bos groeien, of die van AH uit het plastic bakje :-)

Beiden zijn altijd lekker zoet, dus even wat research gedaan.
Op deze site: http://www.neerlandstuin.nl/struiken/braam.html
Staat dat er diverse soorten bramen zijn:
Rassen
Er is een flink aantal bramenrassen op de markt, maar van niet ieder ras is de smaak even goed. Of de smaak van een ras wordt gewaardeerd, hangt uiteraard af van uw voorkeur. Er zijn rassen die zoet, mild zuur of een licht aroma hebben en ook de grootte van de vrucht is afhankelijk van het ras. De meeste bramenrassen worden rijp in de periode eind juli - tweede helft van september.

Aan te bevelen rassen zijn:
- 'Boysenbes', met stekels, licht aromatisch, mild van smaak
- 'Himalaya', met stekels, licht aroma, tamelijk grote vruchten
- 'Merton Thornless', doornloos, licht zuur, grote vruchten
- 'Thornfree', doornloos, grote vrucht, sappig lichtzuur aroma
- 'Thornless Boysenbes', doornloos, grote zoete vrucht
- 'Thornless Evergreen', doornloos, matige grote vruchten, sappig zuur
- 'Thornless Loganbes', doornloos, grote donkere vruchten, mild zuur

Het zou kunnen dat jij een "zure" soort hebt. Dan denk ik dat je er niet veel tegen kan doen. Behalve een andere soort kopen en die planten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, heer Voldem!

Andere antwoorden (2)

Tja, bramen zijn nu eenmaal zuur, dat maakt ze juist lekker.
Als je zoete bessen wil eten zal je andere bessen moeten eten zoals frambozen.
Extra mesten of een "speciale meststof" zal aan je bessen niks veranderen, bramen zijn nu eenmaal zuur. (dat maakt ze juist lekker vindt ik)
Als de bessen van je struik af zijn moet je de takken die dit jaar vruchten hebben gedragen afknippen tot tegen de grond want die verdorren in de loop van de winter toch en dan hebben de dit jaar gevormde jonge scheuten meer ruimte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is verschil tussen zuur en zuur! Ik pluk vaak wilde bramen en die steek je zo in je mond, maar als je zo'n zure als die van mij hebt geproefd wil je niet eens een tweede.
Met bramen is het zo dat ze veel te vroeg worden geplukt. Bramen moeten geplukt worden als ze echt helemaal zwart zijn en eigenlijk vanzelf van de struik afvallen. Waarmee ik wil zeggen dat bramen die niet vanzelf loslaten moeten blijven zitten. Als je deze overrijpe bramen plukt dan zijn ze heel zoet en kun je ze eten zonder suiker of een andere zoetstof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn berichtje boven, daar staat juist dat ik ze pas pluk als ze helemaal rijp zijn, toch?