Dat zal de angel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bij heeft aan zijn angel een haakje dat richting zijn kont staat (weerhaakje) door de niet zo elastische huid van de mens blijft dit haakje meestal in de huid hangen, waardoor de bij in feite zijn eigen angel eruit trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wespen hebben een angel zonder weerhaken en bijen hebben wel een weerhaak aan hun angel. Daarom kan één enkele wesp tot 10 keer steken en een bij maar één keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De angel bestaat uit drie delen, een stilet en twee lancetten. Gezamenlijk omsluiten die het gifkanaal. De lancetten zijn min of meer getand, met de punten van de tanding teruggebogen als bij een harpoen. Door de lancetten ten opzichte van elkaar te bewegen brengt de bij de angel al zagend diep in het slachtoffer, wat tegelijk het gif in de wond perst. Bij de honingbij zijn deze lancettandjes vrij grof."

http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i001183.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de weerhaakjes zie je op afbeelding 1.
soortgelijke weerhaakjes (uitsteekseltjes) zie je bij vishaakjes.
de angel kan wel een weefsel indringen maar niet zonder slag of stoot verwijderd worden.

op foto 2 een bij die zijn angel verliest omdat deze door de weerhaakjes vast zit, en dit met de dood moet bekopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt het vergelijken met de puntjes aan een vishaakje. hapt de vis in het haakje, dan laat 'ie hem niet meer los. bijen hebben deze terugstaande haakjes ook, maar dan onzichtbaar klein. als een bij je steekt kom jij ook niet meer los. dat is de reden dat bijen doodgaan na het steken en er na een bijen steek altijd een angel blijft zitten, wat bij een wesp niet altijd het geval is.