Wat komt eruit voort?

ik heb een amaryllisplant die uitgebloeid is.
daarna zag ik een soort knopje met zwarte platte schijfjes
(een soort bloemknop)
die heb ik uitgezaaid buiten
er kwamen dunne blaadjes uit heeft iemand ervaring ermee? ik wil weten als dat amaryllisplanten worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Rieneke1
13 jaar geleden
buiten gaan ze het niet redden, beter haal je de plantjes naar binnen en pot je ze op.

Het beste antwoord

Ja, die zwarte schilfertjes zijn de zaden. De plantjes (UIn het begin lijkt het gewoon dik gras) kan je inderdaad weer opkweken tot amaryllus planten. Let wel: Het kan wel een paar jaar duren; Bij mij kreeg ik pas na 5 jaar bloemen.

Veel kalk & diepe potten om amaryllus te kweken!

Toegevoegd na 8 minuten:
Let wel: De amaryllus is NIET winterhard en moet voor het te koud wordt naar binnen. Een graad of 10 overdag moet het zijn om de plant niet ten onder te laten gaan. Tevens vinden slakken ze uitermate smakelijk (!)

Toegevoegd na 25 minuten:
Hou er rekening mee dat de kans ZEER groot is dat je geen hele mooie bloemen krijgt. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou wonderlijk zijn als er ineens andere planten uit kwamen ;-)
Als alles goed gaat, vormen ze kleine bollen, en daaruit komt dan in mei weer een bloeistengel.

Als je het over de echte Amaryllis hebt, moet je 'm in de winter wel een beetje beschermen tegen kou als het echt hard gaat vriezen.

De Hippeastrum die vaak Amaryllis genoemd wordt, kan meer hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bij mij duurde het 4 jaar tot de eerste bloei, die niet bepaald spectaculair was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal de Amaryllis en de Hippeastrum niet door elkaar! Dt is de Amaryllis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belladonnalelie Dit de Hippeastrum: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippeastrum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe komen ze dan aan de bollen in de winkel?
ik zie bijna nooit een tweede bol uit de oorspronlijke komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
troetroe: ik ben ooit eigenwijs geweest en heb een Hippeastrum na de bloei gewoon z'n gang laten gaan. Beetje minder water, verder niks.
Hij (zij?) produceerde gewoon nieuwe bladeren na een tijdje, dus ik nam aan dat ie uit rust was (het was ook al lente) en ging braaf weer meer water geven, beetje voeding af en toe...
Dat is nu twee jaar geleden, ik heb geen bloemen meer gezien maar hij heeft inmiddels wel dochterbolletjes geproduceerd.
Als die wat groter zijn ga ik die oppotten en zien wat er gebeurt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jelle: 'niemand' klopt niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo, Amaryllis en Hippeastrum, zijn natuurlijk de zelfde plant. wat versta je onder echte Amaryllis.
Bedoel je daarmee de Agapanthus, die kun je in je tuin laten staan met wat bedekking er over.
Maar Amaryllis moet echt wel in huis voor de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee eddijst, met Amaryllis bedoel ik Amaryllis en met Hippeastrum Hippeastrum. Zoals het er ook staat.
Een Agapanthus is heel iets anders dus die bedoel ik niet - dan schreef ik wel Agapanthus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan iedereen
de amaryllis staat binnen bij mij.
net als Hippo heb ik ze na de bloei laten staan de bladeren zijn nog mooi groen
ik geef geen water
ik ben benieuwd hoe dat proces verder gaat.