Welke planten kan je het best in de kas zetten?

ik wil graag gaan kweken met bloemen en groentens maar welke kan ik nou beter in de kas zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
11.4K

Het beste antwoord

Een kas geeft wat extra mogelijkheden in ons toch wel koude klimaat.
Ik ga er van uit dat je een onverwarmde kas bedoelt.
Heb er ook een in mijn groente tuin staan en zojuist de eerste spinazie geoogst.
De sla is al bijna goed, verders staat er spitskool en rode kool in.
Snijsla, worteltjes, andijvie, witlof, veldsla en radijs.
Door het gebruik van een koude kas, kan je de oogst 4 tot wel 6 weken vervroegen.
Ook kan je b.v. je boontjes er in voorzaaien in potjes en die later buiten uit planten, dat gaat uitstekend, buiten mislukt het nog wel eens door te koud of te nat weer.
Nog even en ik plant er tomaten in div. soorten en komkommers.
Daar eet ik straks van tot in november, dus een kas kan ook je seisoen verlengen.
ook gaat er in de herfst weer sla, andijvie en spinazie in.

Is het eenmaal wat verder in het seisoen, dan is het snel te warm binnen in een kas, ondanks dat de deuren open staan( ver boven de dertig graden) en kan je de meeste groente beter buiten kweken, zeker de bladgroente.

Bloemen kweken in een koude kas, heeft niet veel zin, daar zijn buiten genoeg mogelijkheden voor en voor bloemen een prima klimaat.
Zaai een snijbloemen mengsel, plant chrysanten plantjes en poot dhalia's knollen, dan heb je maanden verse snijbloemen.
Wel zou je in de kas bloembollen in de herfst kunnen planten, die dan wel een maand eerder bloeien dan buiten, leuk om te zien, leuk om te plukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt er natuurlijk aan wat jij interessant vindt om te onderhouden. Daarnaast maakt het nog uit wat voor soort kas je hebt. Hieronder staan enkele soorten met voorbeelden wat je erin zou kunnen zetten:
- onverwarmde kas: alpiene planten, of voor zomers gebruik
- koude kas: fuchsia, granaatappel, klimop, oleander
- gematigde kas: chinese roos, hortensia, vijg, vlijtig liesje
- warme kas: kokospalm, kruidje-roer-mij-nietkokospalm, kruidje-roer-mij-niet (deze kas is meestal niet voor eigengebruik)
- broeibak: vooral kleine bloemen en laaggroeiende groentes
ik zou je aanraden om navraag te doen bij een tuincentrum of dergelijke winkels, dan kan je precies vertellen waar je naar zoekt en kijken wat daarin de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaten Paprika Komkommer Aardbei Sla Bosui
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf in een volkstuin een kas van 3 x 2,5 meter. Ik heb er twee blauwe druiven in staan en die zitten boven in de kas. Verder kweek ik er vroege plantjes in zoals kool- en slaplantjes en courgettes, die ik na verloop van tijd buiten de kas laat groeien. In de kas heb ik daarna tomaten. slangkomkommers en padrons en paprika. Je kunt in de kas ook bonen in potten opkweken die je na de ijsheiligen buiten uitzet. Verder heb ik in een hangpot ook nog enkele aardbeienplanten.