Wat voor vrucht kan dit zijn?

Het begon met een tak die uit de grond kwam. Ik besloot hem te laten staan om te kijken wat het werd. Het bleek een boompje te worden. Nu, 10 jaar later heeft hij voor het eerst in het voorjaar gebloeid met witte bloesem. Ik ontdekte nu heel veel kleine balletjes die begonnen als een soort doperwten en inmiddels zijn ze zo'n 6-7 cm. groot. Tussen de groene bladeren zitten hard-roze blaadjes die ook langzaam groen worden.
De foto is een macro opname, in werkelijkheid zijn ze dus niet zo groot. In de buurt van onze tuin staan sierperenboompjes dichtbij, deze zijn echter pas 3 jaar geleden geplant. Ook is er een appelboom in de buurt.
Wie herkent dit?

Picture for question
amc
11 jaar geleden
in: Tuin
2.9K
Amadea
11 jaar geleden
Qua bladeren is het in elk geval geen sierpeer.

Het beste antwoord

Ik denk dat jij een pruimenboompje hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt inderdaad een pruimenboompje. Wel een goeie vraag, ik had het zelf ook niet gezien.
amc
11 jaar geleden
Dank je wel! Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb er even aan gedacht, maar omdat ik zelf een pruimenboom had toen ik in Duitsland woonde, liet ik dat idee varen. Ik vergat echter dat dit een volwassen grote boom was en de bloesem ook grotere bloemen had. Logisch eigenlijk want ik denk dat die gewoon meegroeien. Ook waren de bloemen meer roze. Stom hè, dat je er niet bij stilstaat dat
er natuurlijk meerdere rassen bestaan. (^-^) +1

Andere antwoorden (3)

Het is een kiwi, tenminste de takken lijken er veel op en wat je zegt de hardroze blaadjes die later groen worden, de bloemen wit.
Waren het hangende bloemen met de gezichtjes om laag?
Toch blijft het een vreemd verhaal, zo maar een kiwi in de tuin, misschien toch ooit een stek gehad, want van een zaailing heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Ik heb hier een kiwi in de tuin, maar de vrucht is al vanaf het begin harig. De vrucht op de foto lijkt glad te zijn, en ziet er ook uit als een steenvrucht. Een pruim of perzik.
Amadea
11 jaar geleden
Tja, nu lijkt het er toch echt op dat Ed er naast zit....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erg op de pruimenboom achter mijn tuin, en niet de kiwi in mijn tuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er ingetuint,het is geen kiwi, de foto is van heel dicht bij genomen, dus zijn de takken niet zo dik als het lijkt.
ook heeft een kiwi nog niet gebloeid en de vruchten zijn behaard.
in de vraag staat dat de vruchten 6 a 7 cm. groot zijn, maar dat kan eigenlijk niet eind mei , bloemen wit.
Nog eens de foto bekeken, denk nu dat het een zaailing van een appel is, dus een wilde appel.
De bladsteeltjes zijn viltig behaard, heeft een pruim niet, een appel wel.
Een pruimenvrucht is nu nog heel klein( nagel groot hooguit)
Deze is groter.
Dus hou ik het nu op een wilde appel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een keer de fout in gaat, ben je er zo maar niet van af, een appel zou een sterretje aan het eind van de vrucht moeten hebben en dat zie ik op de foto niet.
Dus is het ook geen appel maar toch een soort Pruim.........
Dus sorry jongens jullie hebben gelijk ;-(((
;-)))
Blijft over dat de vrucht erg rond/ dik is en 6 a 7 cm. groot.
Hier zijn de jonge pruimen tussen de twee en drie cm.
amc
11 jaar geleden
Ed, bedankt voor je reactie. Misschien had ik hem niet zo groot moeten opnemen, maar dacht dat het dan beter te zien zou zijn. De meeste bolletjes zijn inderdaad zo'n 3-4 cm. en er zitten een paar tussen die groter zijn, die heb ik dus gefotografeerd. Ik woon aan zee en daar gaat de natuur al vroeg aan de gang, omdat het relatief warm is aan de kust. Misschien doen ze het daarom hier sneller. Hij staat ook lekker warm op het zuiden en niet direct vrij in de soms koude wind. Aan de ene kant staat een gigantische meidoorn en aan de andere kant de aanbouw aan het huis. Ik denk toch dat het een pruim is en ben nu alleen nog benieuwd wat voor kleur hij krijgt en wat voor ras het is. Geduld is een schone zaak!!!!Bedankt voor het meedenken en van mij een +1 voor de moeite die je je getroost hebt. (^-^)
Het lijkt erg op de pruimenboom die achter mijn tuin staat, ook het verloop van de vruchten klopt, de pruimen zijn in eerste instantie niet echt herkenbaar als pruim. In ieder geval veel plezier ervan en eet smakelijk als het rijp is en eetbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. +1
Naar mijn weten is dit inderdaad een pruimenboom. De vruchten zijn ovaal en glad. Daarnaast is het blad ook van een pruimenboom.

Pruimen horen bij de groep steenfruit. Andere steenfruitsoorten zijn kersen, perziken, abrikozen en nectarines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Dank jewel voor je reactie. +1