heb in het voorjaar hortensia's gestekt en in volle grond onder plastiek geplant,moet ik ze nu in een pot uitplanten of ze in volle grond laten staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De planten die in het voorjaar zijn gekweekt kan men, indien ze sterk genoeg ontwikkeld zijn op het einde van de zomer in volle grond planten.

Nadat de plant is aangeslagen kan men het vochthoudend vermogen van de grond bevorderen door onder de struiken te mulchen met grasmaaisel, afgevallen bladeren of gehakseld snoeihout.

Het overgrote gedeelte van de hydrangea's is redelijk winterhard. Het grootste probleem is de vorstgevoeligheid van de jonge bloemknoppen die vroeg in het voorjaar uitlopen. De pas uitgelopen twijgen en bloemknoppen kan men beschermen door' s nachts een vliesdoek, laken of bruin papier over de struiken aan te brengen.

Noppenfolie of plastiek is minder aangeraden want dit houdt de atmosfeer rond de plant te vochtig. Het is in dit verband ook raadzaam om elke morgen na een vriesnacht de bedekking van de hortensia' s weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou ze in de grond laten staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan het allebei, als je de potten maar niet binnen gaat zetten want dan worden ze te warm.
Om rotten te voorkomen, wel het plastic eraf halen.
Maar als ze van mij waren liet ik ze mooi staan, daar kunnen ze prima tegen en de winter komen ze wel door buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hortensia's die nu in de volle grond onder plastic staan kun je met een schop voorzichtig omhoog halen. Zijn ze inmiddels voorzien van wortels dan mag je ze in potten zetten, je moet echter wel heel voorzichtig zijn met de kleine wortels, dat ze niet afbreken. In het begin de potten nog enkele weken in het water b.v. op een schotel laten staan, zodat de potgrond zich goed hecht aan de tere wortels.