Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, Ik heb in de tuin veel van deze beestjes(zie foto) zitten. Ze lijken op lieveheersbeestjes maar dan geen bolle maar platte rug. ? Mvg, glenn

-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als ik het goed zie, is dat een soort wants. Wij hebben altijd van die groene in de tuin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die groene zie ik hier ook vaak, hun belangrijkste kenmerk: stank, ze worden dan ook wel de stinkwants genoemd. Het heeft even geduurd voordat ik begreep dat die enorme stank echt van dat kleine beestje afkwam en sindsdien raak ik ze nóóit meer aan.
Ik vermoed dat het een bladhaantje is. De kever-familie van de Chrysomelidae of bladhaantjes bestaat uit wel meer dan 35000 soorten van meer dan 2500 geslachten. In Nederland zijn 319 soorten gemeld waarvan 307 inheems.
Welk soort bladhaantje is moeilijk te zeggen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Meer info:
Sommige kevers uit de familie van de bladhaantjes (chrysomelidae) kunnen verward worden met lieveheersbeestjes. Bladhaantjes hebben in tegenstelling tot lhb geen knotsvormig uiteinde van de antennen maar de lange antennen zijn daar niet verdikt. Hun kaaktasters hebben geen bijlvormig einde maar zijn ovaal en hun tarsen bestaan uit 5 delen terwijl bij de lhb de tarsen uit 4 delen bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto is wat vaag, maar volgens mij is het de Vuurwants (Pyrrhocoris apterus) van de familie Pyrrhocoridae. Ze zijn in het najaar vooral te zien in het Oosten en Zuiden van Nederland. Het zijn zaadeters en het is opvallend dat ze er dikwijls voor kiezen om bij elkaar te blijven. Dat lijkt het voedsel vergaren te bemoeilijken, maar daar hebben ze kennelijk geen last van.

Je ziet ze meestal op de schors van de bomen, waarvan ze sappen zuigen uit de zaden, bijvoorbeeld linden, maar ook zitten dikwijls op de grond eronder. Daar liggen immers de zaden. Bij wijze van uitzondering eten ze ook wel dode insecten, waaruit ze dan de lichaamssappen zuigen. Als het buiten koud wordt willen ze ook wel eens binnenshuis komen om te overwinteren. Ze gebruiken dan geen voedsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is inderdaad de vuurwants, gezien de foto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Een vuurwants. let ook op het prachtige schild op hun rug wat rood is en een soort masker voorstelt, de verdedigings zone.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding