Bij welke buitentemperatuur gaat het gras groeien ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
22.5K

Het beste antwoord

Veehouders willen ook graag weten wanneer het gras begint te groeien, omdat ze dan kunnen bemesten.
Zij gebruiken hier de zogenaamde 'T-som' voor.

De T-som is de optelsom van de gemiddelde etmaaltemperaturen vanaf 1 januari. Etmaaltemperaturen onder nul worden niet meegeteld.

Bij een T-som tussen 200 en 250 graden Celsius begint het gras te groeien en kan de boer bemesten.

Waarom zo ingewikkeld? Omdat naast de lucht ook de bodem opgewarmd moet zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan?

Voor een voorbeeldsite waar je de T-som kunt vinden: http://www.boerderij.nl/10114789/Rundveehouderij/Achtergrond-Veehouderij/Westen-kan-strooien.htm

Toegevoegd na 34 seconden:
Meestal is deze T-som in maart bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Over het algemeen begint gras weer met groeien als het overdag boven de 15 graden komt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn gras is nog niet gestopt met groeien.
Heeft weinig met temperatuur te maken maar met seizoen. Het groeiseizoen begint vanaf maart en stopt in oktober...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig pas rond de 15 graden,we kunnen nog
even wachten met maaien,tot Maart.
burgos
12 jaar geleden
Voor heel veel planten is de grens van wel of niet groeien 10 graden.
De laatste tijd is dat regelmatig het geval en dat kan je goed zien aan het gras, dat momenteel 'iets' groeit.
Na een vorstperiode is trouwens de bodemtemperatuur ook erg belangrijk, zo kan het vroeg in het voorjaar wel 15 graden zijn, terwijl de grond nog ver onder de tien graden is, dan zal het gras dus ook niet groeien.