Basilicum is een van de makkelijkste planten die er zijn. Potje, grond, zaad erin, klaar.

Je kunt ook "basilicumkers" gebruiken. Dat zijn stiekem gewoon basilicumzaad. Zelfde plant, ander gebruik (worden eerder, nog als kiemgroente) geoogst.

Smakelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Basilicum, dat ongeveer 40 cm hoog wordt, is heel goed thuis zelf te zaaien en te kweken. Het kan binnen in huis en vanaf half mei buiten geteeld worden in Nederland en België. Houd er wel rekening mee dat dit eenjarige kruid een mediterrane plant is en alleen goed groeit op een zonnige en warme plek in de tuin.
Zaden van basilicum zijn bij Zadenier.nl  te bestellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De officiële Latijnse naam van basilicum is Ocimum basilicum. De meesten van ons denken dat het kruid uit Italie komt, maar dat is India.
Er zijn aardig wat soorten basilicum: verschillende bladkleuren en bladvormen. Zo zijn er kleinbladige, grootbladige, paarsbladige plantjes.
De plantjes die je in de supermarkt in potjes kunt kopen, is basilicum genovese.
Zaai basilicum buiten op de warmste, zonnigste en meest beschutte plek van je (moes)tuin. Doe dat het liefst na half mei (ijsheiligen), omdat het zonneminnaars zijn. Bij een temperatuur van zo’n 22 graden, kiemen de zaadjes het snelst.
Basilicum is een nathals: houd de aarde daarom altijd vochtig.
Kijk verder voor het kweken van kruiden op www.tuinieren.nl/aanleg&inrichting/moestuin/kruiden kweken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf Basilicum kweken is niet moelijk.

Basilicum groeit het beste op een warme en zonnige plaats, beschut tegen wind, vorst en snikhete middagzon. De grond het liefst goed gedraineerd en vochtig.
De bloemen kunnen afgeknipt worden omdat deze in ons land nooit rijp worden en zaad produceren. Het afknippen van de bloemen heeft als voordeel, dat de plant zijn bossige vorm blijft houden en meer blaadjes krijgt om te oogsten.
Basilicum is het beste te vermeerderen door het zaad dun uit te zaaien in een verwarmde ruimte.
Als vorstgevaar is geweken kan de plant in potten of op de plaats zelf buiten gezet worden.
Vermijd dat de zaailingen te veel water krijgen, want dan kunnen ze verrotten.
Uitdunnen tot 20 cm afstand, vermijd verplanten. Geef de plant altijd 's middags water, niet 's avonds. De bladeren bij heet weer besproeien. Basilicum groeit uitstekend binnenshuis in potten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.natuurlijkerwijs.com/basilicum.htm