Hoe heet de plant die na 40 jaar groeien slechts enkele seconden bloeit?

In de film Dennis the Menace heeft mr Wilson een plant die hij 40 jaar verzorgd heeft en dan snachts bij maanlicht voor het eerst bloeit. hoe heet deze plant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

Reuzenaronskelk

Toegevoegd na 2 minuten:
De reuzenaronskelk (Amorphophallus titanum) is een plant uit de aronskelkfamilie (Araceae). De plant heeft de grootste onvertakte bloeiwijze van alle bekende planten. De grootste solitaire bloem is van Rafflesia arnoldii en de grootste vertakte bloeiwijze is van de parasolwaaierpalm (Corypha umbraculifera). Amorphophallus titanum wordt ook wel aasbloem genoemd vanwege zijn geur, wat ook de naam is van de eveneens stinkende Rafflesia. Beide soorten groeien in de regenwouden op Sumatra.

De bloeiwijze van Amorphohallus titanum kan langer dan 3 m worden. De plant bestaat uit een bloeikolf (spadix), die omgeven wordt door een schutblad (spatha). De geur van de plant trekt bestuivers aan als aaskevers en vleesvliegen (familie Sarcophagidae).

Mannelijke en vrouwelijke bloemen groeien in dezelfde bloeiwijze. De vrouwelijke bloemen gaan als eerste open en na twee dagen gaan de mannelijke bloemen open. Zo wordt zelfbestuiving voorkomen.

Als de bloem afsterft, wordt er één enkel blad gevormd ter grootte van een kleine boom, dat direct vanuit de bodem groeit. Het blad groeit op een bleekgroene steel, die zich aan de top in drieën vertakt en bestaat uit meerdere deelblaadjes. De bladstructuur kan tot 6 m lang en 5 m breed worden. Elk jaar sterft het blad af en wordt er een nieuw gevormd. Als de bolvormige wortelstok genoeg energie heeft opgeslagen, gaat de plant een rustperiode van vier maanden in. Hierna herhaalt de cyclus zich.

Cultivatie

Amorphophallus titanum groeit alleen in het wild in de equatoriale regenwouden op Sumatra. Hier werd de plant ontdekt in 1878 door de Italiaanse botanicus Odoardo Beccari. De plant bloeit ongeveer om de drie jaar in het wild en nog minder vaak in cultuur. De Nationale Plantentuin van België bezit twee exemplaren die op 5 en 26 augustus 2008 in bloei kwamen. Op 15 maart 2011 kwam de plant opnieuw in bloei, wat uitzonderlijk is aangezien de tijd tussen twee bloei periodes normaal langer dan 3 jaar bedraagt. In Nederland is de plant te vinden in de Hortus botanicus Leiden en deze bloeide op 25 augustus 2008. In Nederland wordt de plant, vanwege de fallusvorm, ook wel 'penisplant' genoemd.

Toegevoegd na 10 minuten:
wiki spreekt over bloeit eens per 3 jaar over een langere periode dan een paar seconde de plant kan dus deels fictief zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terwijl ik op de plus klikte, verscheen er een mijn. Misschien komen de andere minnen ook zo? T goede nieuws is dat ik 3 plussen kon geven:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt je plusje:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor je plusje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel! Wat een waanzinnige plant

Andere antwoorden (1)

Ik heb zo het idee dat die reuzenaronskelk als uitgang is genomen, maar dat verder de plant verzonnen is voor de film. Filmdoek is ,net als papier, geduldig, er kan veel mee