Kan een hangviool volledig winterhard zijn, of is het altijd een kuipplant?

ik heb vandaar flink mijn slag geslagen op diverse tuinmarkten :)
een van mijn aanwinsten is een hangviool, erg sierlijk en mooi!
de verkoopster vertelde me dat de plant volledig winterhard was.
op internet kan ik er heel weinig over vinden, alleen een en hetzelfde berichtje op diverse sites dat het om een kuipplant zou gaan.
ik weet de precieze naam verder niet: hij heeft heel zacht lila bloempjes, met een paars hart.
heb ik me een oor aan laten naaien? ;)

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Dit is waarschijnlijk het klimopviooltje (viola hederacea).

Deze viool is niet winterhard, maar je kunt hem laten over houden door hem vorstvrij te laten overwinteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wij hebben kleine viooltjes inde tuin die de voorjaarsvorst prima doorstaan hebben. 's winters vriezen ze wel weg maar komen gewoon weer op uit zaad. Dus vorst bestendige violtjes zijn er zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, sommige viooltjes overleven het en andere weer niet. Ik heb dit winterseizoen al mijn zgn. niet winterharde plantjes (vlgs tuincentrum) afgedekt met houtsnippers (wel een flinke berg hoor) en ik schat dat ong. 75% het heeft overleefd. Sommige viooltjes ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term hangviool is me niet bekend, vaak komen deze namen in de omloop door de handelaars zelf.
Het is misschien een viooltje die nogal slap van structuur is en bij gebrek aan steun van je grond , min of meer, gaat hangen.
Bijna zeker is het een cornuta viool, deze cornuta violen zijn eigenlijk vaste planten, dus winterhard, echter er is zo veel gekruist inmiddels met andere niet winterharde violen dat het nooit zeker is.
Kan ook nog zijn, dat het een verzonnen naam is van slechts een persoon, gewoon een verkopers trucje.
Als je gewone kleinbloemige violen erg goed verzorgt, nooit laten verdrogen, iedere week bijmesten en de oude bloempjes er uit halen, dan kunnen het ook hele bossen worden die enigzinds gaan hangen, zeker in de schaduw.
Maar aan de andere kant er komen bijna wekelijks nog nieuwe planten in de handel en je weet maar nooit, ik ben erg benieuwd.

Toegevoegd na 22 minuten:
Even een aanvulling over winterharde violen,alle violen zijn winterhard, maar er zijn tweejarige violen ( gewone) en er zijn vaste violen.
De tweejarige violen worden in de nazomer gezaaid en zijn de winter er op, winterhard, na de bloei , in de winter er op niet meer.
Vaste violen , zijn vaste planten die ieder jaar weer opkomen, meestal de cornuta violen, maar er zijn er nog veel meer (onbekende)
Indien de verkoper in het voorjaar met nog steeds kans op nachtvorst, zegt, ze zijn winterhard, dan bedoelt hij bestand tegen nachtvorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nee ed, dit is blijkbaar iets nieuws, maar het is echt puur een hangplant, heel sierlijk zelfs.
en het is een viooltje :)
maar ik ga hem goed verzorgen, en we wachten dan maar af ;)
voor nu geniet ik van m'n akeleien, en de digitalis die als een raket gaat!
heb vandaag cleome gescoord, nepeta, een klein tomaatje, en een kaasjeskruidachtig iets.
oh ja, en lavendel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ook gek op Akeleien, hebben nu zo'n mooi blad en dan straks die bijzondere bloemen met die sporen en vingerhoedskruid is ook geweldig, zag dat ze hier nu ook door gingen schieten.
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn akelei bloeit al volop hoor, het is een william guinnes, als ik het goed schrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon aan de kust, alles is wat later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de hangpot is deze viool zeker niet winterhard. Dus als je hem wilt laten overwinteren zul je hem in de vollegrond moeten zetten.
Rieneke1
13 jaar geleden
of 'm binnenhalen.
als de plant goed bevalt doe ik dat maar voor de zekerheid.
ik heb geen volle grond, maar wel een lichte onverwarmde kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Violen binnen halen geeft problemen, ze gaan binnen toch groeien en daardoor krijgen ze luis.
Zet de pot op de grond tegen je buitenmuur en pak de pot zelf met noppenfolie in, je planten vrij houden.
De meeste winterharde vaste violen, verliezen in de winter een groot deel van hun blad en vanuit de grond vormen ze voor de winter nieuwe bladrozetten, daarmee komen ze de winter door, staan ze binnen (te warm) dan gaan die bladrozetten al in de winter uitlopen en dan komt de luis.
Ik kan niet vinden dat ze volledig winterhard zijn.
Het kan dus best zo zijn dat ze bij een strenge vorst doodvriezen. Winterhard is een rekbaar begrip.
Elke plant beschikt in meer of mindere mate over de mogelijkheid de vorst het hoofd te bieden. Sommige beschikken over veel antistoffen om zich tegen vorst te wapenen, andere nauwelijks. Dit is geheel afhankelijk van de afkomst van de betreffende plant. Komt die uit een tropisch land dan zijn deze antistoffen in vele gevallen vrijwel afwezig en bevriezen de plantencellen al bij een enkele graad vorst. Is deze plant van nature al uitgerust met meer mogelijkheden om de vorst het hoofd te bieden, dan is de kans op overleven veel groter.

Wat ik er wel over vond is;

Een klein bloemig viooltje in meerdere kleuren. Deze viool is een hangplant die tot in de zomer doorgroeit met veel bloemen

Ervaringen toetsers

Bij uitgifte in maart waren de planten in de hangpot nog erg klein en vers. Toch waren ze al afgehard en konden meteen naar buiten. Ze groeide daar uit tot mooie hangplanten die lang en vooral rijk bloeien.

Tijdens die doorgroei blijkt de pot eigenlijk te klein en moet er zeer regelmatig water gegeven worden. Ook voeding is 1 x per twee weken nodig.

Resultaat keuring

Aan het eind van de toets is de waardering 7,3

Plaatsing en verzorging

Op een zonnige plaats geeft de beste resultaten. Vooral de planten die regelmatig tot 1x per 2 weken voeding kregen, deden het goed. Regelmatig water geven, bij zonnig weer elke dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed heeft gelijk. Zoals altijd.

De meeste violen die je op de markt en in winkels vindt zijn tweejarig, de "vaste" violen vind je eerder in een gesorteerd tuincentrum of bij kwekers.

Dus koop je ze in het najaar, dan heten het winterviolen, en zijn ze de komende winter winterhard, maar sterven daarna af. Koop je ze nu in het voorjaar, dan overleven ze de nachtvorst die eventueel nog komt, maar zullen ze de volgende winter niet redden.
Zaai je ze zelf, dan overleven ze ook 1 winter...

Volgend jaar heb je dan wel volop uitgezaaide violen, als je tenminste de zaailingen herkent als ze opkomen. Ze hebben meestal 3 blaadjes, andere zaailingen meestal 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze schijnen echt winterhard te zijn.
Het volgende artikel van overhouden heb ik voor je gevonden, na lang zoeken, lijkt me een goede tip.

Dit jaar heb ik een test met hangviooltjes in plantzakkken gedaan. Onderstaand enkele foto's.
De plantzakken hebben de hele winter buiten gehangen. Er zijn slechts enkele vervroren. Ze deden het in de plantzakken beter dan in hanging baskets. Daarin zijn ze bijna allemaal vervroren. Komende winter ga ik het zeker herhalen. In juli start ik met de zaai van de hangviolen.