Kan ik deze bonen nog weer gebruiken als plantbonen?

Ik heb dit jaar voor het eerst een moestuin in potten gehad waarbij ik ook stokslabonen in een grote speciekuip heb gekweekt. Dat ging heel goed maar nu heb ik nog een paar planten over waarvan nog veel uitgedroogde bonen aanzitten. Zou ik de 'binnenbonen' daarvan kunnen bewaren om ze volgend jaar weer als plantboontjes te gebruiken?

Toegevoegd na 1 dag:
Vraag gesloten zonder "Beste antwoord" omdat ik van allemaal een eenduidig antwoord heb gekregen. Bedankt voor het reageren. Ik kan hier zeker wat mee!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
10.7K

Antwoorden (5)

dat lijkt me van wel.
het is per slot de natuurlijke gang van zaken dat zo'n boon op de grond belandt en daar weer kiem schiet.
maar laten we toch maar even wachten op ed, die weet het vast en zeker :)
Rieneke1
14 jaar geleden
ja hoor; dat gaat prima. Ik oogst elk jaar zaad in de tuin wat ik het jaar erop weer zaai. Door menging met andere ondersoorten kan de boon na enkele keren wat minder worden. Dan moet je weer wat nieuwe zaden kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan deze prima gebruiken om volgend jaar weer bonen te zaaien maar je moet er dan wel rekening mee houden dat niet alle bonen van precies hetzelfde ras weerkeren,door kruisbestuiving kan het voorkomen dat je een ander type boon aantreft, helemaal niet erg,een beetje spannend maar wel heel lekker.
Wel is het zo dat je ze eerst heel erg goed laat drogen bij voorkeur in de schil waarna je ze pelt en goed droog opslaat de beschadigde bonen eventjes uitsorteren aan het einde van de winter (Bonen lezen), de kiemkracht loop na het volgende voorjaar overigens wel snel terug,als je ze nog een jaar langer bewaart zul je zien dat het kiemen veel langer duurt en dat er dan minder bonen zullen kiemen. (bij bonen is de kiemkracht na 1,5 jaar nog ongeveer 50 %)Als je heel veel rijpe bonen hebt kun je de witte bonen ook gebruiken als maaltijd of voor bonen soep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boontjes die nu in de gedroogde boontjes zitten zijn de zaadjes voor volgend jaar.
Vroeger was het heel gebruikelijk dat iedereen met een groente tuintje, een deel van zijn bonen door liet groeien om dat weer als zaad te gebruiken.
Laat de bonen in de dop drogen , liefst buiten op een krant, als ze goed droog zijn , breek je de doppen makkelijk open.
De zaden(boontjes) bewaren op een koele droge plaats, liefst in een papieren zak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker kan dat! ook nog goedkoop.De meeste mensen die een moestuin hebben bewaren zaden voor het volgend jaar. Je moet ze wel goed drogen,dan kun je er zeker van zijn dat je het volgende jaar weer goed kunt oogsten