Hoeveel stalmest moet ik gebruiken en wanneer?

Ik heb sinds 2 weken een moestuin van ong 100m2. Nu vraag ik me af
- Wanneer ik (koe)stalmest in de grond moet werken?
- hoeveel (koe)stalmest moet ik gebruiken?
- Kan ik de (koe)stalmest meteen erin doen of moet ik het eerst laten composteren?
- Als ik het moet laten staan, hoelang dan?

Ik heb rivierkleigrond (denk ik) en ga verschillende groentes verbouwen volgens wisselteelt(wortelgroenten, bladgroenten, vruchtgroenten, peulgewassen, kolen, aardappels en aardbeien).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet verdeel je de mest over de 'bedden' waarin je gaat zaaien/planten en laat je de winter er overheen gaan.

Antwoorden (5)

Stalmest
Stalmest is een gecomposteerd mengsel van stro en koemest. Het is een ideale meststof voor de moestuin en bevat relatief veel stikstof. Een nadeel van (verse) stalmest is dat het schadelijk insecten aantrekt (uienvlieg, koolvlieg, bonenvlieg etcetera).

Vaak wordt er te veel bemest. 6 kruiwagens stalmest per 100 m2 is vaak voldoende. Geef de veeleisende gewassen wat meer dan de minder eisende. Bij goede groei minder mest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom neem je geen koemestkorrels de aldi heeft ze regelmatig in de aanbieding deze kun je in het voorjaar over je tuin strooien voor het frezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koemestkorrels: makkelijk en betrekkelijk goedkoop. Mogen ook in het najaar gestrooid worden. De werking ervan duurt wel even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de werking treedt nog hetzelfde seizoen in. ik heb dit voorjaar koemest korrels gestrooid en je moet eens zien wat voor een geweldig effect dat deze zomer al had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wil je in het voorjaar profijt hebben van de korrels zul je ze in het najaar moeten strooien. Wij doen het zowel in het voorjaar als in het najaar.
Een moestuin van 100m2 mag de eerste keer rustig een aanhangwagen van 2m3 hebben. De mest moet over de gehele tuin uitgestrooid worden en ondergespit worden. Ik doe het altijd in het najaar, dan kan ik vroeg in het voorjaar beginnen met de vroege groenten zoals peulen en tuinbonen. De aardbeien kunnen nu al in de grond. De aardappelen die je in de grond wilt telen hebben nog geen stalmest nodig, daar moet je dus een stuk voor schoon houden. Noteer wel precies welke groenten waar gestaan hebben, zodat je het jaar erop alles nog precies weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom mogen aardappelen geen koemest? Ik doe het al heel veel jaren en altijd goede piepers. Bonen mogen geen stalmest anders krijgen ze veel te veel blad.
je spit je tuin om voor de winter, in elk geval voor de vorst. in het voorjaar strooi je de stalmest uit en werkt dat door de toplaag. dat is voldoende bemesting voor het groeiseizoen.
de hoeveelheid die je dient te gebruiken staat op de verpakking aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor verpakking zit er om (koe)stalmest?
De vraag was hoeveel (koe)stalmest er per 100m2 moest worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekkere Bert,
niet iedereen haalt de mest bij de boer.
en doe je dat toch dan kun je eerst altijd nog in een tuincentrum op de verpakking kijken. ;-)
Verse stalmest bestaat voor een groot deel uit water.
dan heb je dus heel veel nodig.
Oude stalmest ( 1 jaar oud) bevat veel minder water en is voor een deel al verteerd.
Met een kruiwagen vol doe je 3 a 4 m2.

Beter is, de gratis compost bij de gemeente halen en deze in een dikke laag over je gespitte grond verdelen, in het voorjaar er door heen werken en e.v.t. bijmesten met culterra, dit is een zeer complete organische mest, erg geschikt voor de groentetuin.
Vergeet ook niet kalk te strooien ( zeewierkalk)