Vul ik de kas met tuinaarde of potgrond?

Ik heb de bovenlaag van de grond in mijn groentekas afgegraven en wil er nieuwe grond voor in de plaats doen.
Wat is het beste om te kiezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
19.8K

Antwoorden (5)

Potgrond klinkt wel mooi, maar het lijkt me dat je dan bij warm weer tweemaal daags moet sproeien. Gewone tuinaarde is goed genoeg, en houdt het vocht veel beter vast. Wat ook kan (of kon, als je niet teveel hebt weggegraven) is een laagje van 5 a 8 cm potgrond opbrengen en dan diep doorspitten.
10 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de grondsoort van het perceel waar je kas op staat. Bij lichte kleigrond ,zavel of löss, een goede compost door de grond in de kas spitten maakt de bewerkbaarheid beter, kalk toevoegen indien de PH en of struktuur verbeterd moet worden, bij zware klei compost en grof zand bijvullen ,het zand zorgt dan voor porien waardoor de waterhuishouding beter word,ook gips maakt de struktuur beter. Bij Veengrond is zand de betere oplossing in samenspel met kalk. Bij zand een compost of tuinaarde doorspitten om het organische stofgehalte te verhogen welk de waterhuishouding sterk verbetert. Potgrond is niet alleen duur maar door de samenstelling ook ongeschikt om in grote hoeveelheden in je groentekas te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een groentekas hebt dan wil dat zeggen dat je de groenten uit de kas sneller wilt hebben dan de groenten die normaal buiten in de tuin groeien. Ik heb de ervaring dat in mijn kas de groenten het beste groeien als ik de kas gewoon omspit en flink wat stalmest in de grond werk. Het belangrijkste in de kas is immers de temperatuur die hoger moet zijn en blijven dan de buitentemperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb uitzonderlijk goede ervaringen met de compost van de gemeente.
Als ons GFT afval wordt verwerkt tot een zeer goede compost.
Op veel plaatsen in Nederland, is dat geheel gratis af te halen bij de stort.
Over mijn bestaande grond ( klei) heb ik 15 cm compost aangebracht en deze bemest met zeewierkalk en de organische mest Culterra.
Potgrond gaat natuurlijk ook en een goede tuingrond is ook geschikt, het gaat er om wat je met de grond gaat doen wat betreft bemesting en kalk.
Potgrond heb je in een prima kwaliteit tot slecht.
Het zelfde geldt voor tuingrond.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees hier boven nogal wat negatieve reactie's wat betreft het gebruik van potgrond.
Maar in een goede potgrond worden de meeste planten gekweekt, daarom heet het ook potgrond.
De samenstelling van de grond en de voeding, zijn zeer geschikt om planten in potgrond te kweken, dus waarom dan niet in je kasje.
Een goed potgrond bestaat voor een groot deel uit tuinturf, met wat toevoegingen en dat is een prima basis voor de grond in een kas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Potgrond zou ik afraden
Het beste is veredelde tuingrond
( kan je zelf al mengen of de verhouding bepalen )