Hoe en wanneer snoei je deze boom?

Wat ik begrepen heb snoei ik hem om het jaar en maak er model 'knotwilg'van, m.a.w. ik zaag alle takken ervan. De boom op de foto heb ik in het voorjaar gesnoeid en de foto is net genomen (najaar); hij groeit dus snel.
Echter, toen ik hem snoeide vond ik rotte plekken bovenaan de stam, daar waar de takken ontspruiten. Moet ik hem niet elke jaar snoeien? Doe ik dat in voor- of najaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Direct na het afvallen van het blad kan je deze bolaccacia snoeien, je kan het ieder jaar doen als de boom erg hard groeit, maar om het jaar kan ook.
Het komt veel voor dat deze bomen na een aantal jaren rotte plekken krijgen waar de takken afgesnoeit worden, daar kan je niets aan doen , de boom kan er meestal tegen
Een heel enkele keer gaat het snoeien fout en loopt de boom niet meer uit, deze kans is het grootst als de boom niet ieder jaar wordt gesnoeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier valt niets meer aan toe te voegen... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Deva ben je er weer!
Welkom terug.

Andere antwoorden (1)

Ik snoei de bolacacia zelf altijd elk jaar in maart. Die rotte plekken zou ik me niet te druk om maken, de boom heeft een groot herstellend vermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de boom eerder zal snoeien, zal hij ook eerder uitlopen, zeker bij Accasia's.
Maar het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er altijd een beetje huiverig voor om bomen in het najaar te snoeien. Aan het eind van de winter zijn de sapstromen nog niet op gang gekomen en zal de boom in het voorjaar een stuk sneller herstellen.