wat is de naam van die plant met van die ronde doorzichtige blaadjes die eerst moet pellen?wordt wel eens als decoratie gebruikt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7K

Antwoorden (1)

De Judaspenning is een plant met fel paarse bloemen, die vroeg in het voorjaar bloeien en die in het najaar schittert met zijn zilverwitte, platte ronde vruchten.

Zowel de tuin - als de wilde judaspenning komen van nature niet in Nederland voor. De eerste soort is afkomstig uit Zuidoost Europa en is hier min of meer verwilderd, na ooit eens 'ontsnapt' te zijn uit een siertuin.
De 'wilde' of 'welriekende' judaspenning komt uit de bergachtige gebieden van centraal en Zuid Europa. Daar groeit de soort meestal op vochtige, beschaduwde hellingen langs beken en waterlopen.

Judaspenning valt vooral op door haar zaaddozen. Kort na de bloeiperiode worden de platte zaaddozen al zichtbaar. In het begin zijn ze appelgroen en worden later grijsachtig of lichtbruin. In de loop van de nazomer vallen de buitenste delen af en blijft slechts een dun tussenschot over. Op dit tussenschot zijn de grote en platte zaden 'geplakt'. Een zwartbruine nerf verbindt deze zaden met de buitenrand.

De judaspenning heeft zij naam te danken aan een oude volkslegende. Het verhaal vertelt dat Judas Iskariot zich na zijn verraad ophing in een vlierstruik. Vlak voordat hij zich verhing, gooide hij uit schaamte de dertig zilverlingen weg die hij voor zijn verraad had ontvangen. Uit dit muntgeld ontsproten na enige tijd planten die sterk op munten van judaspenningen leken.