Hoe kan ik kruisspinnen verdelgen?

bij ons in de tuin wemelt het van de kruisspinnen weet iemand hoe ik ze kwijt word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Tja eerst even mijn mening voordat ik met de oplossing kom, dan begrijp je misschien mijn motivatie.

Tuurlijk, het zijn nuttige beestjes en tuurlijk wil je geen beesten doden. Maar soms slaan we door. Onlangs een maatje van mij, wilde een dakkapel plaatsen, bleken er 2 vleermuizen onder de pannen te zitten. Netjes zoals hij is, heeft hij dit gemeld zodat die beestjes diervriendelijk afgevoerd konden worden.
Zonder gekheid, de gemeente kwam langs, een of andere bioloog en nog een paar inspecteurs bekeken die situatie en hij mocht dus NIETS meer doen. Vergeet het maar met dat dakkapel. Lullig voor je dat je een hijskraan hebt gehuurd en een mooie dakkapel, maar hij mocht er NIET op omdat vleermuizen beschermde dieren zijn. Dakpan moest terug en wee zijn gebeente als hij aan zijn eigen huis wat wilde klussen... Ongelofelijk, de wereld op de kop.
Had hij ze er maar gewoon uitgemieterd, niemand gebeld en zelf ergens ondergebracht.

En zo ook met de spinnen. Als jij er echt overlast van hebt, dan gaat mijn inziens het levensgenot boven ongedierte. Ratten, ook al is het er maar 1, haal je ook weg.
Ik heb ooit eens de hele schuur vol gehad met spinnen, aansluitend op de keuken, dus daar zaten ze ook. Niet normaal hoeveel, duizenden. Nesten opgezocht en met de gasbrander alles weggehaald. Ja naar voor de beestjes, maar het moet niet de omkeerde wereld worden.

Pas met de brander wel heel erg op dat je niet tussen sponningen of ruimtes gaat branden. je bent dan wel van de spinnen af, maar in het ergste geval ook van jouw huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Webben van spinnen zijn uiterst brandbaar!!!
Menig schuurtje is daardoor in de fik gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eddijst, vandaar ook de laatste alinea. ;-)
Maar wel het meest effectieve!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist dit ook niet hoor, maar hoorde het van een brandweerman, dat in schuurtjes en op verlaten zolders met veel spinnenwebben, het vuur zeer snel uitbreidt juist door die zeer brandbare webben.
amigo
12 jaar geleden
misschien politiek niet correct maar wat mij betreft een zeer menselijk (en begrijpelijk) antwoord +

Andere antwoorden (8)

Niet doodmaken ! Spinnen zijn hoogst nuttig, en helaas in de herfst ook wel lastig.
Als je ze zat bent, even met de bezem in de rondte en alle webben zijn weer even weg. Maar het hoort er gewoon bij in de tuin. Ze eten heel wat vliegjes en mugjes voor ons weg.
Verdelgen is echt geen optie. Ik denk dat er niet eens een middeltje voor bestaat. Bovendien heb je dan een dag later weer nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, je had het over verdelgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet veel. bij ons zie ik er soms meerdere per vierkante meter
Kristal
12 jaar geleden
+1 :)
amigo
12 jaar geleden
zie mijn verhaal beneden, mijn tuin is ongeveer even groot en mijn aantal (zichtbare) spinnen was MINIMAAL even groot (ik gok bijna het dubbele). Als je wilt houdt ik morgen weer een telling om het verschil te bepalen
Door de warme zomers worden de spinnen groter en sterker. Hierop hebben wij ons product Antispin verbeterd en nog sterker gemaakt.

De spinnen blijven nu nog langer weg en de overlast daarmee ook.

Ondanks dat spinnen zeer nuttig en belangrijk zijn in de natuur, zijn ze een grote bron van ergernis in en rondom uw woning of object.

De uitwerpselen van spinnen en ook andere insecten vervuilen en tasten de ondergrond aan.

Ook laten de spinnen ongewenst hun webben achter op ramen, kozijnen, etc.

Spinnen zijn in Nederland beschermd en daarom is spuiten met gif verboden in Nederland.

Om het probleem toch aan te pakken zonder gif, werd gezocht naar krachtig alternatief dat voldeed aan de strenge eisen van de wetgever en de gebruiker.

Antispin is in 7 jaar ontwikkeld. In 7 jaar is het in de praktijk steeds getest.
Antispin is nu het krachtigste product wat in Nederland verkrijgbaar is, wat tevens voldoet aan alle strenge eisen.

Antispin bevat alleen natuurlijke extracten die ervoor zorgen dat de ondergrond vrij blijft van vervuiling aangebracht door spinnen en insecten. Nawerking tot 6 maanden (afhankelijk van de toegepast concentratie en de klimatologische omstandigheden).

Antispin valt binnen het besluit gedifferentieerd handhavingsbeleid (biociden) van VROM.

Antispin is de oplossing tegen spinnenoverlast

Antispin is voor de particuliere markt verkrijgbaar via deze website of via de verkooppunten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vriendin heeft dat ook gebruikt, en geloof dat ze er wel tevreden over was.
je kozijnen e.d. worden zo glad dat het web niet blijft plakken ofzo
spinnen mag je niet verdelgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook tal van kruisspinnen. Ik weet dat ze nuttig zijn, ik weet dat ik beter niet met gif e.d. in de weer kan gaan maar ik kan niet lekker in mijn tuin zitten en werken met tientallen spinnen erin.
Mijn remedie is een plumeau. Ik heb er een speciaal voor de spinnen in de tuin, die berg ik ook altijd op in de schuur want ik moet er niet aan denken dat ik ze mee naar binnen sleep.
Met die plumeau (tis er zo een met een telescopische steel dus het is voor mij een veilige afstand) veeg ik het web bij elkaar en zorg dat de spin erop zit, dan loop ik naar het hek en mep een paar keer met de stok van de plumeau op het hek zodat ze eraf vallen. En zo ga ik spin voor spin, spinnenweb voor spinnenweb te lijf.
Tuin spinvrij en geen moord gepleegd. Dit moet ik wel elke week een keer doen want soms komen ze weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
hele goede en vriendelijke manier Annigje :-) dikke plus!
kruisspinnen vangen per dag heel veel vliegen en muggen, heb je dus heel veel kruisspinnen, dan vangen ze voor jou heel veel vliegen en muggen.

Er is een belangrijke regel in de natuur dat is"
Het voedselaanbod, bepaalt de aantallen van de soort.

Dat betekent voor jou dus, dat er heel veel vliegen en
muggen in je tuin leven om al die spinnen in leven te houden.
Van de meeste spinnen zal je geen last hebben, maar zeker op plaatsen waar je ieder dag loopt en je met je gezicht in een web loopt met zijn bewoner er nog in, is niet leuk, web weg halen helpt niet, want iedere dag maken ze een nieuw web, dus dan maar in de ochtend even met de bezem in je hand je pad volgen in je tuin.
kwijt raken kan je ze niet.
Ze met gif bestrijden, mag volgens de wet niet.
Veel vogels eten spinnen, die zou je dan ook vergiftigen.
nestkastjes ophangen is een prima optie, vooral voor mezen.
Hoe meer vogels, hoe minder spinnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, die mezen eten ook vliegen en muggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon ook niet meer lopen in de tuin, en als ik het pad had "schoongeveegd" (ik doe dat met een bamboestokje) kwam ik bij wijze van, terug van de schuur (en ik heb geen grote tuin) en HING dat web er al weer.

spinnen zijn nuttig en ik wil ze ook niet doden maar ik vind ze wel eng als ze op mijn gezicht zitten omdat ik weer in zo'n web stap.

Wat ik heb gedaan (dit weekend toevallig) is, ik heb mijn tuin eens flink gesnoeid. Ik houd wel van een beetje wilde tuin maar als alle struiken tot boven je hoofd staan zitten de spinnen ook boven je hoofd.

Na een flinke snoeipartij en een aantal tactische verplaatsingen ziet mijn tuin er weer beter uit en zitten de spinnen nu op kniehoogte in de struikjes en niet meer dwars over het pad. En dat is veel minder lastig

Achterin waar nog een enkele grotere struik staat hebben zich alle grote exemplaren verzameld en die mogen daar van mij rustig zitten.

Dus ik weer blij en volgens mij mijn spinnen ook
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spinvriendelijk tuin dus.
amigo
12 jaar geleden
Ik was net even in de tuin (heeft wel net geregend) maar het zijn er echt VEEL minder, misschien 15 waarvan 5 hele grote maar niks " in de loop"
Als je een tuin hebt is er altijd wel wat aan de hand .Slakken /rupsen vliegen muggen en spinnen ed past allemaal in het plaatje dat tuin heet.Als je er last van hebt vang ze dan en laat ze ergens anders los want het web stukmaken binnen een paar uur een nieuw web.Nu veel spinnen en muggen waarom dit heet natuur,vraag en aanbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe wat nagellak-remover in een waterpistool en schiet ze dood! Nog leuk spelletje ook xd hahah grapje! Laat ze zitten, ze zijn nuttig! Als je ze echt weg wilt hebben, koop dat gif voor insecten. Maar ik zou ze laten zitten, ze zijn hoogst nuttig!