Gras gezaaid twee weken geleden, en nu wordt mijn tuin belegert door mussen. Wat te doen?

Ik draag de natuur een warm hart toe en dus ook de vogels, maar nu wordt het wat te gek. Ik heb lettelijk van alles geprobeerd, zaad goed ingeharkt, diesel over het zaad, plastic erover maar niks helpt en ik wil toch graag eind mei een leuk veldje hebben liggen. Iemand een goed idee?

het is hier drukker dan de grootste v/d valk ooit is geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
18.1K

Het beste antwoord

Koop rollen kippengaas. Wel fijnmazig gaas kopen, anders komen de kleine vogeltjes er nog doorheen.

Leg de rollen gaas over je ingezaaide gazonnetje heen. Doe dat zodanig dat er overal minimaal 5 cm, maar meer mag ook, afstand is tussen bodem en gaas.

Het beste werkt het als je het gaas tot een serie langgerekte bogen vormt. Dan raakt het gaas alleen hier en daar de grond (op de "steunpunten" van de "bogen"). Daar kunnen de vogels nog bij het zaad, dus je neemt één rol gaas waar je stukken van 50 cm afknipt, en die stukken leg je over de "steunpunten" heen.

Bind met touw of tie-raps of iets anders de stroken gaas aan elkaar vast, en geen vogel komt meer bij je zaad.

Toegevoegd na 7 minuten:

Zie plaatje.

De zwarte lijn is het zij-aanzicht van een uitgerolde rol kippengaas.

De oranje lijnen zijn de kleine stukjes kippengaas die je over de lage punten heenlegt, zodat de vogels ook daar niet bij je graszaad kunnen komen.

(Klik op het plaatje voor een grotere versie. Afhankelijk van je browser moet je daarna misschien nogmaals op het plaatje klikken voordat je het volledige formaat krijgt.)
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk idee, maar het kost je een vermogen aan gaas, dan zijn graszoden goedkoper.

Andere antwoorden (4)

In de dhz-zaak heeft men rood/wit lint, normaal geschikt voor afspanningen. Dit kris-kras over uw gezaaid gedeelte spannen op +/- 30 cm hoogte en de wind doet de rest.
Plastik boodschappen zakjes op een stokje binden kan ook helpen en is natuurlijk goedkoper. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de mussen de helft van het graszaad opeten, blijft er nog steeds voldoende zaad over.
Een kale plek zo groot als je vuist, groeit nog dicht, de komende week zal het graszaad wel opkomen en meestal valt het dan erg mee.
Wat erg goed helpt, is zwart garen spannen, zo een 10 cm. boven de grond, dus rondom stokjes plaatsen en het garen kris kras over het gazon spannen.
Door de diesel die je hebt gebruikt, is de kans groot dat het zaad hierdoor niet op komt!!!
Diesel doodt alle plantenleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja O.K. een klein beetje maar, maar ja ik lees hier soms zulke rare dingen, vroeger deden ze er ook meniepoeder doorheen, als ik me goed herinner, maar dat van het zwarte garen, was vroeger zeer bekend, maar daar hoor je weer niets meer van.
Komende week zal het wel op komen, dan is het gevaar van de mussen verdwenen.
Doordat je diesel hebt gebruikt, ben ik bang dat er weinig meer gaat opkomen. Geef het gewoon twee weken de tijd om te zien wat er opkomt.
Misschien is het beter om grasrollen te plaatsen, dan weet je zeker dat je eind mei een mooi grasveld hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mussen rommelen rustig in de grond als daar lekker zaad zit. En als je plastic over je zaaisel legt, gaat het meeste dood na het kiemen. Diesel vergiftigt de boel (hoe kóm je erop?)
Zorg eerst dat de diesel weer uit de grond komt (bovenlaag weggraven).
Haal dan bij de tuinwinkel graszaad met een coating: wordt niet gegeten door mussen, muizen, mieren et cetera. Grond aanvullen, lekker rul harken, licht sproeien, zaad uitstrooien volgens instructie, weer licht sproeien, en wachten tot het opkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met doorzichtig plastic behaal je meerdere voordelen. Het zaad wordt niet meer gegeten, het wordt lekker warm onder het plastic dus het kiemt eerder, en als de grond vochtig was tijdens het zaaien en het plastic leggen, verdampt dat water niet, of condenseert weer tegen het plastic, zodat het jonge gras niet verdroogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het verrot...