Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Buxus wordt geel/bruin,waardoor komt dit?

Sinds een tijdje zijn twee van mijn twaalf buxusjes geel/bruin geworden.
Het zijn kleine buxusjes voor in de balkonbakken.
Weet iemand wat hier aan de hand is en waardoor dit komt?[zie foto]

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
15.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat je andere buxussen groen blijven, veronderstel ik dat je je buxusjes een goede verzorging geeft: goede bemesting, de juiste buxusgrond, voldoende kalk en de juiste hoeveelheid water. Als dat het geval is, zou het bij die twee een schimmelziekte kunnen zijn.

De aantasting begint met bruinverkleuring van de bladeren die daarna verdorren en tijdelijk aan de plant blijven hangen. Je moet eens kijken of er onderaan de bladeren bleekroze schimmelsporen zijn.

Dit jaar werd er al vanaf mei schade aan buxussen geconstateerd, waarschijnlijk te wijten aan de zeer warme aprilmaand. De grootste schade gebeurt in de zomer en herfst, vooral bij vochtige omstandigheden.

Deze schimmelziektes zijn bij een correcte behandeling echter goed onder controle te houden. Dit product wordt speciaal aanbevolen bij buxusschimmels.

http://tuinadvies.be/shop/product.php?id=148
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de tip Siska,ik zal eens kijken of ik iets van bleekroze schimmelsporen kan zien,alhoewel ik geen idee heb hoe dat er uit moet zien,maar dit zal wel op google te vinden zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bijgevoegde bron vind je een foto van een blad met die schimmelsporen. Kijk bij de schimmel 'Volutella'. http://www.tuinadvies.be/buxusziektes_schimmels.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de link Siska.

Andere antwoorden (4)

Een balkonbak is een zeer onvriendelijke omgeving voor planten: Als de zon schijnt droogt de kluit snel uit, en wordt heet. Als de bak geen gaatjes heeft, of te weinig, blijft er water in staan, en rot de kluit weg. De plant staat vol in de wind. Allemaal redenen waarom je plant langzaam wegkwijnt en uiteindelijk kan sterven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben die van mij ook last van en dit heb ik eerder gehad. Iedere keer met veel en langdurige regen dus dat moet de oorzaak zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus eerste antwoord is goed. :) (ik was niet de minner!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide kan de oorzaak wezen, mij is alleen opgevallen dat ik het met veel regen kreeg, dus verzuipen v/d plant zeg maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad allebei. Dus van mij een + om de - recht te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het vermoedelijk niet want de bakken hebben gaatjes aan de onderkant en een afdak op m'n balkon en het zijn er twee van de twaalf die het slecht doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min was ook niet van mij want ik doe hier niet aan.
Kan het zijn dat er een hond of kat tegen piest
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gele verkleuring van de enkele buxussen kan veroorzaakt worden door

- droogte in de wortelkluit
- katten die er tegenaan plassen
- buxus-spintmijt
- het geven van vloeibare mest in de volle zon en op het blad
- voetrot door te zoute, te zuren of te natte grond

Toegevoegd na 3 uur:
Bovenstaande er van uit gaande dat u niet met onkruidverdelger bezig bent geweest en per ongeluk de buxussen hebt geraakt. Anders is dat ook nog een mogelijkheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige optie die dan overblijft uit uw lijstje moet dan de spintmijt zijn,maar waarom dan maar twee van de twaalf?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding