Wat voor Libelle is dit?

He! Ik ben amateur-macrofotograaf en heb vanmiddag dit beestje op de foto gekregen. Welke soort is het? Ben er wel al uit dat het een 'echte' libelle is, een geen juffer geloof ik.. Thanks!

Trouwens gevonden langs de Rijn, Zuid-Holland.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Rieneke1
8 jaar geleden
Een glazenmaker?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ziet er wel uit als een glazenmaker ja..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ahh! Ik heb 'm! Met dank aan jouw antwoord, het is een Aeschna mixta, paardebijter. Thanks!

Het beste antwoord

Dat is een mooie foto geworden! Wat je erop ziet is een vrouwelijke Paardenbijter, Aeshna mixta. Zie http://www.janvanduinen.nl/Aeshna_mixta001.jpg
Het mannetje ervan is namelijk blauw. Een kleine soort glazenmaker.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zij kan trouwens, ondanks haar naam, geen andere dieren of mensen bijten of steken. Net als alle andere soorten libellen zijn ze ongevaarlijk. De kaken zijn daar niet sterk genoeg voor, en ze hebben geen angel. Ze vliegen wel in de buurt van paarden omdat ze graag jagen op de steekvliegen en horzels die hen wél lastigvallen. Misschien dat de naam van het dier ontstond doordat iemand zag dat een paard schrok door de beet van een horzel werd maar in plaats van de horzel de glazenmaker in beeld kwam omdat die de horzel net had weggejaagd.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, bedankt!