Een egel in de tuin... Wat mag je voeren?

Afgelopen week ontdekten we ineens een egel in de tuin! hartstikke leuk natuurlijk, en ik neem aan dat hij er dan ook vaker is.. (heb hem nog niet weer gezien, maarja ik ben dan snachts ook niet zoveel in de tuin ;) )

Maar wat kun je zo'n beestje voeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
38.9K

Het beste antwoord

Kattenbrokjes (zowel de droge als het natvoer) worden erg gewaardeerd. Een vriendin van me geeft 'haar' egels soms rivierkreeftjes als die over zijn van het eten.
Slakken (vooral de naaktslakken), regenwormen, maden, kevers, rupsen, kikkers, eieren, vruchten, of heel simpel voor jezelf: egelvoer, zie http://www.vivara.nl/product/id=270/vivara_premium_egelvoer.html
Op zich hoeft een egel niet bijgevoerd te worden als jullie een tuin/omgeving hebben waar veel insecten zitten. Zorg dat er in de herfst en winter plekjes zijn waar de egel zich veilig kan terugtrekken (dus niet voor de winter alle dode takken en blaadjes opruimen - of ruim voor die tijd een egelhokje neerzetten).

In elk geval NIET geven: melk of brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zeker geen melk! Hier worden ze ziek van. Maar eigenlijk moet je je egel niet voeren want hij vindt wrs genoeg in de natuur. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog 1 ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Ze lusten van alles, maar ik heb begrepen dat kattenbrokjes prima egelvoer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ze eten bij mijn altijd de resten kattenvoer op en drinken ook graag het schoteltje melk .
Ik heb dit altijd voor poezen in schuur staan als weer eens een nachtelijk avontuur buiten zet in schuur met deur open zie altijd dat egel aan eet en drink .

Toegevoegd na 3 minuten:
niet de gewoon melk he mijn katten krijgen geiten melk en dit is niet schadelijk koeiemelk daar in tegen is te zwaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen melk!! Daar kunnen ze ziek van worden. Kattenbrokjes zijn wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geitenmelk kan echt geen kwaad zie hier http://www.egelopvang.nl/egelleven.htm
ik geef ook altijd aan mijn poezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook geen geitenmelk geven, al is dit niet zo gevaarlijk als koeienmelk. EEn dier die leeft in de natuur moet je natuurlijk nooit geen melk geven. Waarom zou je!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je persé drinken aan het beestje wilt aanbieden doe dan maar een schoteltje vers water, het mag zelfs bronwater uit de winkel zijn. Doe die melk inderdaad maar liever niet. Dat pas gewoon niet in de natuur van het beestje.
ze lusten eigenlijk veel dingen uit de natuur en kunnen voor zichzelf zorgen.
je kan ze wel appelschillen en papattenschillen geven.
maar niet te veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kattenbrokjes of kattenvoer uit blik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem niet te eten geven maar ergens op een plekje met veel groenteboer terug zetten. Als je dat beest gaat voeren word ie afhankelijk van je en komt ie steeds terug. Zo een beest hoort in de natuur en niet gevoed worden door mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rauw ei is ie dol op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft de egel niet te voeren zolang die alleen 's nachts rond rommelt.
Gaat ie ook overdag rommelen dan kan er iets aan de hand zijn, zoals bijvoorbeeld honger.

Voor die tijd; laat het beestje maar lekker gaan, hij of zij ruimt jouw slakken op. Maar ga je het nu al voeren met kattenbrokjes, dan stopt ie met slakken eten en zijn jouw hosta's straks weer kapot.

Als je perse wilt bijvoeren is inderdaad kattenvoer het beste. En je kunt zorgen dat het beestje bij water kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een appel. Heeft die nog wat te doen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk niet dat hij zich verveeld genoeg te doen dit heet overleven.
Het beste is NIET VOEDEREN!!!!

Natuurlijk kiest die egel liefst een restaurant uit met kattenbrokjes en melk op het menu.
Maar een egel is van nature een hele goeie insecteneter.
Als je zijn fastfood goesting gaat bevredigen gaat hij geen insecten meer eten.
En dat is er nu juist zo leuk aan om een egel in de tuin te hebben omdat hij de overvloed aan insecten gaat opeten. Waardoor je plantjes mooi gaan bloeien omdat de egel de bladluizen en de sprinkhanen en weet ik veel wat gaat elimineren.

Idem vogeltjes, niet voederen aub.