Overwinterende parkieten, zoals grasparkieten, en grotere soorten als de halsbanden, roodruggen, en valkparkieten blijven in de winter meestal op dezelfde plaatsen en kunnen evengoed als de parkieten in volieres overwinteren. 's Nachts zoeken ze een schuilplaats tegen de kou. Ze weten echt wel hoe ze aan hun voer kunnen komen en ik denk dat ze zelfs in het voorjaar het ook nog presteren om in het wild jongen voort te brengen.
Deze vogels kunnen zich buitengewoon aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je bedoelt de verwilderde halsbandparkieten denk ik, nou die zijn winterhard en eten in de winter zaden van bomen, bladknoppen en schors, voorlal bladknoppen is zeer hoogwaardig voedsel, dus hebben ze maar weinig nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht wel dat ze hier bleven, maar zomers zie ik ze elke dag op dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip en s'winters, bij grote uitzondering, op een zonnige dag.Waar zijn ze in die tussentijd? Ik woon ongeveer een half uur rijden bij de kust. Misschien meer landinwaarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen niet wegtrekken, want het zijn van nature geen trekvogels, mogelijk zoeken ze in de buurt een betere plek om voedsel te vinden.
Ik zie, en vooral hoor ze, regelmatig in de parken in Amsterdam, dus ze overwinteren gewoon hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een populatie die ik 2jaar geleden iedere dag in rotterdam zag bleef de hele winter in het zelfde gebied bij een bejaarden flat zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die blijven lekker in de stad, en snoepen van de vetbollen en pindasnoeren.
ik krijg regelmatig meldingen van mensen die een "ontsnapte papegaai" aan hun vetbol hebben hangen.
het zijn uitgenaste vogels die zich uitstekend redden.
Rieneke1