Ik heb in huis een orchideeplant staan .

nu zie ik dat de wortels er bovenuit uitsteken
moet ik de plant verpotten, of mogen de wortels ietwat bovenuit uitsteken
ik bedoel dat deel vlak boven de aarde in de pot
zodat ze voeding kunnen halen uit de aarde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Veel orchideeën zij epiphyten, dat betekend dat ze op een "gastheer" leven, b.v. een boom, niet ten koste van de gastheer.
Ze groeien op of tussen het schors en maken dikke vlezige wordtels, met deze wordtels haalt de plant voedsel en water uit zijn omgeving en dient tevens als steun.
Als je goed in het potje kijkt, dan zie je dat de plant ook in stukjes schors groeit en ook de dikke vlezige wortels maakt als in de natuur, je kan hem nu in een grotere pot zetten ( met schors) maar kan hem ook nog enkele jaren in de oude pot laten staan, het is normaal dat deze wortels er boven uit groeien, geef hem wel op tijd mest en niet te veel water.

Toegevoegd na 1 minuut:
wordtels- wortels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gewoon laten zitten,dat zijn luchtwortels die ook t vocht uit de omgeving halen.t is ook n teken dat die plant t goed doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn orchideeën gedijen heel goed als ze één keer per week een half uurtje met hun voeten in het water mogen staan. Dat was een tip van een orchideeënspecialist en het werkt fantastisch!