Het kokerprofiel van ons sierhekwerk is in de afgelopen winter op een aantal plaatsen "opengebarsten". Zie foto. kan iemand verklaren hoe dit kan?

Het sierhekwerk heeft 12 palen van kokerprofiel, 6 daarvan zijn in de lengte, op een hoek, opengebarsten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Deze palen zijn duidelijk van binnen naar buiten door geroest. In de palen moet u onderaan een gat boren van +/- 10 mm zodat het water eruit kan.
Eerst kan u het roest verwijderen en dan opnieuw lassen met evt plaatjes erover aan te brengen want die dunne plekken zullen alleen maar wegsmelten.
Nadien uitwendig overschilderen met Hammerite.
Inwendig behandelen met eerst een roestomvormer en dan met een penitrerende beschermlaag zoals van Tectyl, Waxoyl, Dinitrol, enz zoals gebruikt in de autoindustrie.
Daartoe zal u ook bovenaan een gat moeten boren om de producten te kunnen verstuiven welke u nadien waar dicht maakt met bv een rubberen dop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er heeft vocht in de paal gestaan (mogelijk door slecht lassen). En door de vorst afgelopen winter is dit gaan uitzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit hekwerk is duidelijk niet thermisch verzinkt. te zien aan de losse bladders van de coating. bij verzinken worden er gaten aan de boven en de onderkant geboord zodat ook de binnenkant van de paal verzink is. deze paal is van binnen uit gaan roesten door condens of grondwater. heeft niets met slecht laswerk of materiaal te maken, maar met een bezuiniging op de nabehandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk heeft er water in gestaan.
Door de strenge vorst, gaat dat water/ijs uitzetten, die krachten zijn zo groot, dat een kokerprofiel open kan barsten.

Toegevoegd na 1 uur:
Een vierkant kokerprofiel kan door de druk van het ijs zo vervormen dat het niet meer hoekig is maar rond.
Op jouw foto lijkt dat ook het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
helemaal correct. Een profiel kan best wel van binnenuit doorroesten, maar daar barst-ie niet van open.
Er heft water ingestaan en door de bevriezing van het water (uitzetting) open gebarsten